Liikuntalääketieteen erikoislääkäri: Älä juokse itseäsi kipeäksi

Keväisen lenkkeilyharrastuksen aloittaminen kipeyttää usein juoksijan jalat. Penikkatauti, jalkapohjan kipeytyminen tai juoksijan polvi voi vaivata innostunutta juoksijaa. Nivelet ja akillisjännekin voivat kipeytyä. Venyttely ja lihashuolto auttaa vaivoihin.

Kotimaa
Mies juoksee hiekkatiellä maalaismaisemassa.
Keväinen lenkkeily kannattaa aloittaa varovasti, liikoja hötkyilemättä.Juha-Pekka Inkinen / Yle

Liikuntalääketieteen erikoislääkäri Tiina Nylanderin mukaan lenkkiharrastuksen aloittamisessa ahnehditaan liikaa. Tärkeitä olisi kiiruhtaa hitaasti. Aloittamisessa riittää lyhyt lenkki matalilla sykkeillä.

– Juostessa olisi hyvä pystyä keskustelemaan lenkkikaverin kanssa. Voisi ollakin hyvä aloittaa kävelemällä ja lisätä vauhtia hitaasti.

– Asfaltilla juokseminen ei sovi kaikille. Pururadalla jalat pääsevät vähimmillä iskulla. Kokeilemalla tämäkin lenkkeilijälle selviää, kertoo Nylander.

Voisi ollakin hyvä aloittaa kävelemällä ja lisätä vauhtia hitaasti.

Ongelmia voi tulla valveutuneellekin liikkujalle

Pitempään kuntoilua harrastaneillakin kevät voi olla ongelma. Hiihtoladuilta lenkkipoluille siirtyminen rasittaa niveliä eri tavoin. Jos liikunnan harrastajalla on nivelten kassa onglemia, tulee juokseminen aloittaa varovasti.

Liikuntalääketeteen erikoislääkäri Tiina Nylander haluaa muistuttaa muutamasta perusasiasta.

– Maltti on valttia, aloita askel kerrallaan. Älä kuvittele liian suuria kunnostasi. Varusteet, lähinnä juoksukengät kuntoon ja lenkin jälkeen lihashuolto, kertoo Nylander Liikuntaklinikalta Oulusta.