1. yle.fi
  2. Uutiset

Isopyörä on vaativa peli – vastatuulessa pulssi on heti tapissa

Isopyörä ei ole pelkkä museokapistus, vaan Suomessakin niitä on muutama aktiivikäytössä. Vanhoista ajoneuvoista innostunut oululainen Eero Jukuri on ajanut isopyörällä Suomen ennätyksen ja tietää, että pyörän ajaminen vaatii kovaa fyysistä kuntoa ja kirkasta ajatusta.

Kotimaan uutiset
Polkupyöräharrastaja Eero Jukuri ja isopyörä.
Jättipyörä etenee varman oloisesti Eero Jukurin kuljettamana. Harjoitus on tehnyt mestarin.

Isopyörä eli high wheel eli penny-farthing on museoista ja vanhoista valokuvista tuttu polkupyörä, jossa on järjettömän iso eturengas. Eero Jukuri Oulun Virpiniemestä on yksi muutamasta suomalaisesta, jolla on aktiivisessa käytössä oleva isopyörä.

– Olen aina ollut kiinnostunut vanhoista kulkuneuvoista. Ajattelin, että isopyörällä olisi varmasti mahtava ajaa. Niinpä sitten vuonna 2008 tilasin pyörän Tsekin tasavallasta, jossa Pavel valmistaa niitä muutaman vuodessa, Jukuri kertoo.

Vaimo sanoi että nyt lähetät pyörän heti takaisin Tsekkeihin, että tapat ittesi tuolla.

Eero Jukuri

Kun pyörä saapui, Jukuri opetteli ajamaan sillä Pavelin videoiden opastuksella. Aluksi hän kylmäharjoitteli ajamaan pyörällä, joka oli sidottu tangosta naruilla autotallin kattoon. Ajaminen tiellä onnistui heti ensi yrittämällä.

– Muutaman viikon treenaamisen jälkeen päätin, että joku hullutus pitää tehdä, ja heinäkuussa muutaman kaverin avustuksella ajoin tällä viikossa Oulusta Turkuun. Siitä tuli Suomen ennätys, vähän yli sata kilometriä ajoa joka päivä.

Nykyisin Jukuri ajaa pyörällä viikonloppuisin ja käy sen kanssa näytösluontoisesti erilaisissa tapahtumissa.

Isopyörä on raskas ja tarkka ajettava

Pyöriä alettiin valmistaa 1880-luvulla, mutta ne eivät olleet muodissa kovin kauan, sillä niillä sattui paljon onnettomuuksia. Kuljettajia lensi yläkautta maahan, ja niskat ja hartiat murtuivat. Jukurillakin on yksi ylilento koettuna, minkä seurauksena mieheltä lähti taju ja ranne murtui.

– Vaimo sanoi että nyt lähetät pyörän heti takaisin Tsekkeihin, että tapat ittesi tuolla. Nuoleskelin haavoja pari viikkoa, ja lähdin sitten uudestaan ajelemaan.

Valtavalla eturenkaalla vetävä pyörä on raskas ajettava, koska kun polkimet ovat kiinni keskinavassa ja ne pyörivät koko ajan mukana, kampinopeus on erittäin hidas.

– Varsinkin vastatuuleen ajaessa pulssi pomppaa sataan viiteenkymppiin heti. Kunto pitää olla hyvä, ja lisäksi pää koko ajan mukana, että tietää mitä tekee. Tämä ei ole mikään leikkikalu, Jukuri vakavoituu.

Miksi eturengas sitten on niin suuri?

– Pyörän keksijä ajatteli että yhdellä polkaisulla pääsee mahdollisimman pitkän matkan. Hän ei kuitenkaan ottanut huomioon, että mitä isompi pyörä, sitä raskaampi ajaa. Varsinkin kun ennen vanhaan maantiet ovat olleet sorateitä.

Lue seuraavaksi