Mia luotsasi sekalaisen lenkkiporukan nollatasosta juoksukuntoon

Juoksuohjaaja Mia Holmbäckin lähtötilanne oli hauska: kiritettävänä oli monenkirjava joukko aina rapakuntoisista säännöllisesti liikkuviin naisiin. Tavoitteena oli 7 kilometrin juoksutapahtuma noin 4 kuukauden kuluttua. Mieleenpainuvinta oli vetää sekalaisen sakin ensimmäiset juoksutreenit, josta suurin osa taittui kävellen.

juoksu
Nainen juoksee puistossa.
Yle / Kati Latva-Teikari

Kun parikymmentä kokkolalaisnaista kokoontui alkuvuodesta ensimmäiselle yhteislenkille, oli tavoite ja lähtötaso selvillä.

– Koko porukka ponnisti nollasta. Seassa oli vaihtelevasti liikuntaa harrastavia, mutta ryhmä pinnisti yhteispäätöksellä eteenpäin nollasta. Muutaman kerran viikossa liikkuvia oli joukossa pari, taas nollatasoista veti enemmän sohva kuin lenkkipolku, naurahtaa ohjaaja ja opettaja Holmbäck.

Ensimmäinen lenkki tammikuussa oli mieleenpainuva.

– Tavoitteena oli juosta neljä minuuttia puolen minuutin pätkissä neljän kilometrin lenkillä. Pelkkä lämmittely meinasi alussa olla nollakuntoiselle liikaa. Sitten vain vuoroteltiin kävelyä ja juoksua sopivassa tahdissa, muistelee voimisteluseura Nodranin juoksuryhmää vetävä Holmbäck.

Kun ryhmä ensimmäistä kertaa jaksoi juosta seitsemän kilometriä, näkyi loppumetreillä voittajafiilis.

Ohjaaja Mia Holmbeck

Ohjaaja taiteili erikuntoisten kanssa parhaansa mukaan. Mielenkiinnon ylläpitäminen kävi välillä työstä.

– Yritin kannustaa yksilöllisestikin, kaikki saivat palautetta esimerkiksi askelluksesta, joita olin videoinut.

Treenijakson puolivälissä ohjaaja hyppäsi pyörän selkään.

– Niin ohjauksen ja kannustushuudotkin sai jaettu tasapuolisesti. Samalla kuuntelin juoksijoiden askellusta ja huusin palautetta juoksutekniikasta, Holmbäck naurahtaa.

Matka jatkuu ja etappeja kertyy

Puolet kokkolalaisporukasta on pudonnut matkan varren pois. Samalla tahti on tiivistynyt ja lenkkipituus venynyt.

– Kun ryhmä ensimmäistä kertaa jaksoi juosta seitsemän kilometriä, näkyi loppumetreillä voittajafiilis.

Ohjaaja nauttii työvoitosta, mutta myös juoksijoiden omasta innosta. Lenkkien lisäksi harjoitteluun on sisältynyt lihashuoltoa ja lihaskuntoakin.

Pelkkä lämmittely meinasi alussa olla nollakuntoiselle liikaa.

– Kotitehtäviä tuli kevään aikana tiuhaan. Määräsin venyttelyä, mutta harrastamaan muutakin liikuntaa: tanssia ja pyöräilyä.

Toiveissa on jatkaa samalla ryhmällä vielä kesän jälkeenkin. Holmbäck jo haaveilee tulevista etapeista.

– Kokkolassa järjestetään elokuussa venetsialaismaraton ja reittivalikoimassa on myös kymppi, joten ehkä sinne. Ja keväällä on puolimaraton, jos lähtijöitä olisi, haaveilee ohjaaja.