Korkeat toimitusmaksut hillitsevät suomalaisyritysten intoa perustaa verkkokauppa Venäjälle

Esimerkiksi moni pirkanmaalainen yritys on kiinnostunut verkkokaupan perustamisesta Venäjälle. Toimitusmaksujen lisäksi muun muassa kielimuuri ja venäläisten tapa maksaa verkko-ostokset käteisellä saavat suomalaisyritykset empimään.

talous
Ruutukaappaus Alibaba-verkkokaupan etusivusta
Yle

Postin teettämän kyselyn perusteella osa venäläisistä netinkäyttäjistä haluaisi ostaa nykyistä enemmän tuotteita suomalaisista verkkokaupoista.

– Syy siihen on se, että meillä on laadukkaita tuotteita. Suomalaisissa verkkokaupoissa on myös laaja valikoima, sanoo Postin asiakkuusjohtaja Jukka Miiluvaara.

Suosituin verkkokauppa Venäjällä on tällä hetkellä kiinalainen Alibaba. Sieltä ostetaan paljon tuotteita, koska ne ovat halpoja.

Verkkokaupasta venäläiset ostavat muun muassa lastenvaatteita, varaosia ja harrastusvälineitä, kuten kalastustarvikkeita. Koska vain harva venäläinen osaa englantia, monet haluavat verkkokaupan olevan venäjänkielinen.

Kyselyä varten haastateltiin joulukuussa tuhat aktiivista venäläistä netinkäyttäjää. Noin 90 prosenttia haastatelluista oli ostanut tuotteita verkkokaupasta ja yli 40 prosenttia oli käyttänyt ulkomaista verkkokauppaa.

Kielimuuri, käteinen ja korkeat toimituskulut haastavat

Venäjällä on noin 70 miljoonaa netinkäyttäjää. Suuret verkkokauppamarkkinat houkuttelevat myös pirkanmaalaisia yrityksiä.

– Pirkanmaalaisilla yrityksillä on hyvin paljon mielenkiintoa sinne päin, mutta hyvin vähän se on konkretisoitunut oikeasti verkkokaupaksi, sanoo Postin myyntipäällikkö Merja Pärssinen.

Syitä yritysten empimiseen ovat muun muassa tuotteiden toimitusten järjestäminen ja toimitusmaksujen korkeus suhteessa kaupan arvoon.

Lisäksi yritysten intoa perustaa verkkokauppa Venäjälle hillitsevät muun muassa kielimuuri ja venäläisten tapa maksaa verkko-ostokset käteisellä kotiovella. Näin tekee tällä hetkellä jopa 70 prosenttia venäläisistä verkkokauppa-asiakkaista.

Tuotteiden toimittaminen kotiovelle vaatisi suomalaiselta yritykseltä esimerkiksi venäläisen kuriiripalvelun käyttämistä.

Posti kertoi verkkokaupan mahdollisuuksista yrityksille torstaina Tampereella.