Yrityksen kriisiviestinnässä nopeus on valttia – Metsä Group ei aikaillut anteeksipyynnössään

Tamperelaisteekkari Laura Kulmalan syrjintä työnhaussa oli tapaus, jonka Metsä Group halusi selvittää mahdollisimman nopeasti. Viestintäjohtaja Juha Laineen mukaan Kulmalan tapauksessa tarkistettiin ensin faktat ja sitten tultiin julkisuuteen nopeasti.

talous
Kuvakaappaus Laura Kulmalan päivityksestä.
Facebook / Yle

Metsä Group pyysi keskiviikkona anteeksi Tampereen teknillisen yliopiston opiskelijalta Laura Kulmalalta tämän kokemaa sukupuolisyrjintää työnhakutilanteessa. Kulmala oli kertonut Facebookissa, kuinka suomalaisessa metsäteollisuusyrityksessä ei haluttu häneltä edes työhakemusta, vaan kommentoitiin, että "Meillä ei ole näihin hommiin naisia otettu".

Metsä Group-yhtiön viestintäjohtaja Juha Laine kertoo, että Kulmalan Facebook-päivitys tuli heidän tietoonsa tiistaina, jolloin asiaa ryhdyttiin selvittämään.

– Saimme tiedon tapahtuneesta, siis yksittäisen henkilön tekemästä virheestä, tehtaan kautta. Meidän piti ensin selvittää asia yhtiön sisällä ja kun faktat oli tarkistettu, päätimme reagoida seuraavana aamuna. Tässä oli tilanne, jossa piti pyytää ilman muuta anteeksi julkisesti. Toki olimme yhteydessä Laura Kulmalaan ensin.

Kriisiviestinnässä korostetaan eettisiä ohjeita ja vedotaan yksittäistapaukseen

Laura Kulmalan tapauksessa oli kysymys selkeästi sukupuolisyrjinnästä. Viestintäjohtaja Laineen mukaan julkisuuteen nousseella kiistalla on vaikutuksia kaikenlaisen syrjinnän estämiseen yhtiön työhönotossa jatkossa.

Tällaista ei saa missään nimessä tapahtua toistamiseen.

Juha Laine

– Meillä on hyvin tiukat eettiset toimintaohjeet mm. tasa-arvon suhteen koko organisaatiolle. Tottakai tämän jälkeen varmistetaan, että nämä asiat ovat kaikkien selkärangassa, tällaista ei saa missään nimessä tapahtua toistamiseen.

– Metsä Groupissa työskentelee yli 10 000 ihmistä. Porukkaa on paljon, mutta kaikkien täytyy pystyä yhtiön eettiset ohjeet sisäistämään.

Sosiaalinen media nostaa esiin epäkohtia

Viestintäjohtaja Juha Laine ohittaa ammattilaisen tavoin kysymyksen siitä, millainen kolaus Kulmalan tapaus oli Metsä Groupin maineelle.

– Inhimillisiä virheitä tietysti tulee, mutta tässä oli tosiaan hyvin ikävä virhe. Tämmöiset pitää pystyä tyylikkäästi hoitamaan. Tottakai on valitettavaa, että tällaista pääsee tapahtumaan, pujottelee Laine.

Sosiaalisessa mediassa asiat etenevät ja laajenevat nopeasti. Yritysten kriisiviestinnälle nopeus onkin yhä tärkeämpää.

– On hyvä, että epäkohdat nousevat esiin ja sosiaalinen media tekee sen mahdolliseksi.

– Sosiaalinen media on myös yhtiön kannalta hyvä väylä saada viesti ulos mahdollisimman nopeasti ja tottakai yrityksellä on velvollisuus osallistua keskusteluun, silloin kun se on tarpeellista, sanoo Metsä Groupin viestintäjohtaja Juha Laine.