1. yle.fi
  2. Uutiset

Martta Wendelinin kuvat ovat syöpyneet muistiin – perheetön kaupunkilaisnainen loi suomalaisen perheidyllin

Taidemaalarin ammattiin valmistunut Martta Wendelin tunnetaan ensisijaisesti kuvittajana. Ja millaisena kuvittajana; lähes kaikille Wendelinin kuvat ovat tuttuja. Wendelinin maailma on lohduttava, mutta samalla tiukkoihin rajoihin suljettu.

Kotimaan uutiset
Kotilieden kannen kuvituskuva äidistä ja lapsesta
Martta Wendelin / Hämeenlinnan Taidemuseo

Taiteilija Martta Wendelin (1893–1986) oli yksi aikansa suurista kuvallisista vaikuttajista.

– Wendelinin kuvat täyttivät itse asiassa koko Suomen ja suomalaisten visuaalisen maailman, aloittaa perustelut taidehistorioitsija ja kirjailija Tuula Karjalainen.

– Siihen aikaan, kun hän eli ja teki töitään, oli hyvin vähän visuaalista maailmaa. Ei ollut paljonkaan kuvalehtiä, ei ollut televisiota ja elokuviakin nähtiin harvakseltaan. Mutta hänen kuviaan oli lehtien kansissa, postikorteissa, kirjojen kansissa, koulukirjoissa ja aapisissa.

Wendelinistä paljon kirjoittanut Karjalainen kuvaa Wendelinin kuvia saunapuhtaiksi.

– Eikä niiltä ole yksikään sen ajan suomalainen voinut edes välttyä.

Aikansa tärkein mediapersoona

Martta Wendelin valmistui taidemaalariksi Eero Järnefeltin johdolla, ja haaveili vapaan taiteilijan työstä. Kuvituksista tuli kuitenkin hänen päätyönsä, vaikka hän ei itse pitänyt kuvitustyötään suuressa arvossa. Ehkä siihen on yhtenä syynä se, että muutkaan eivät tuolloin juuri kuvituksia arvostaneet.

– Siihen aikaan kuvituksia ei arvostettu ollenkaan, ei kenenkään kuvituksia, Tuula Karjalainen muistuttaa.

Anni Swanin kirjojen kansia Martta Wendelinin kuvituksella
Tiina Kokko / Yle

Kuvitukset veivät paljon Wendelinin aikaa. Hän teki kuvituksia hankkiakseen rahaa. Perheettömän, äitiään hoitavan, itsellisen naisen oli ansaittava elantonsa.

– Hän ei välttämättä huomannut, että oli varmaan aikansa tärkein mediapersoona. Hänen kuvansa kävivät läpi koko yhteiskunnan, kaikki kerrokset.

Wendelin myös maalasi, mutta hänen maisemansa, muotokuvansa ja asetelmansa ovat jääneet vähemmälle huomiolle.

Hämeenlinnan Taidemuseossa juuri avattu Wendelinin näyttely esitteleekin taiteilijan töitä ennennäkemättömän laajasti. Mukana on yli 230 kuvitusoriginaalia ja lähes 50 maalausta taiteilijan tuotannon eri kausilta.

Wendelinin lohdullinen, mutta rajallinen maailma

Mutta se Martta Wendelinin kuvituksiinsa luoma maailma.

– Se on maailma, jonka jokainen tavallaan toivoisi olevan olemassa, ja jokainen myös tietää, että se ei ole olemassa, eikä sitä koskaan ole ollut, eikä se koskaan tule.

Ihmisillä on hyvin selkeät roolit. Se on tavallaan helpottavaa, mutta se on myös rajoittavaa suorastaan ahdistavuuteen asti.

Tuula Karjalainen

Tuula Karjalainen kuvaa Wendelinin maailmaa lohduttavaksi. Elämä kuvissa on onnellista ja kaunista, mutta vaatimatonta. Aikaa kulkee sykleittäin. Joulu, pääsiäinen, juhannus ja muut juhlat seuraavat toisiaan, joskin aina samanlaisina.

Vaikka kuvien tunnelma on lohdullinen, Karjalainen kuvaa Wendelinin luomaa maailmaa myös ahdistavaksi.

– Ihmisillä on hyvin selkeät roolit. Se on tavallaan helpottavaa, mutta se on myös rajoittavaa suorastaan ahdistavuuteen asti.

– Naiset ovat yleensä 20–30-vuotiaita. Heillä on yksi tai kaksi, korkeintaan kolme lasta. Miehet ovat uljaita, tukkipojan näköisiä, viljelevät maata kauniissa suuressa luonnossa ja joskus ovat kodin ulkopuolella. Naiset ovat aina kodin sisällä, ainakin pihamaalla, jos eivät pirtissä.

Wendelinin naiset, miehet ja lapset eivät vanhene

Vanhempia miehiä ja naisia Martta Wendelinin kuvissa harvoin näkee, eikä taiteilija kuvituksissaan heitä mielellään esitäkään. Pienille pojille ja tytöille ovat myös omat roolinsa. Tytöt poimivat kukkia ja pojat hiihtävät tai harrastavat muita perinteisiä pojan leikkejä.

Wendelin itse oli kaupunkilainen ja perheetön, mutta tuli luoneeksi nostalgisen tulkinnan naisista, lapsista, kodista ja isänmaasta.

Taidehistorioitsija MArtta Wendeliniä esittävien kuvien äärellä
Tuula Karjalainen Hämeenlinnan Taidemuseon Martta Wendelin -näyttelyssäTiina Kokko / Yle

Miksi nämä kuvat vetoavat meihin edelleen?

– Kuvat ovat sellaisia, joita me haluamme, jotka meitä lohduttavat ja jotka eivät haasta meitä liikaa, Tuula Karjalainen vastaa.

– Ne ovat tavallaan kuvia paratiisista, jotka toisesta näkökulmasta voivat näyttää myös helvetiltä. Mutta enemmän niissä on paratiisillisia ominaisuuksia. Esimerkiksi työt ja tehtävät, joita nainenkin tekee, ovat kevyitä. Eivätkä ihmiset vanhene.

Ne ovat tavallaan suomalaisten satu Sormusten herrasta.

Tuula Karjalainen

Kuvat puhuttelevat edelleen ihmisiä, ja herättävät etenkin muistoja. Kukapa ainakin hieman vanhempi ihminen ei muistaisi Wendelinin kuvittaman aapisen, postikortin, Anni Swanin kirjan kannen tai Kotilieden.

– Ne ovat tavallaan suomalaisten satu Sormusten herrasta. Ei se kuole koskaan. Sukupolvi sukupolvelta ihmiset löytävät kuvista aina eri asioita, summaa Tuula Karjalainen.

Martta Wendelinin kuvitusten ja maalausten näyttely Hämeenlinnan Taidemuseossa 8.5.–30.8.2015

Lue seuraavaksi