Halpa pyörä on huono sijoitus

Polkupyöräily on mukava ja helppo harrastus, mutta itse polkupyörään on syytä satsata. Aktiivisen pyöräharrastajan mielestä laatumenopeliä ei saa alle 700 euron. Hankkimalla kerralla hyvän pyörän säästää jatkossa selvää rahaa.

ilmiöt
Pyöräilyä.
Pekka Sipilä / Yle

Moni meistä ajattelee, että pyörä kuin pyörä, kunhan sillä eteenpäin pääsee. Polkupyörän hankinnassa ei kannata kuitenkaan hätäillä, sillä kotiin saattaa päätyä aivan vääränlainen menopeli. Jyväskylän Pyöräilyseuran puheenjohtaja Teemu Tenhunen suosittelee pohtimaan tarkkaan pyörän tulevaa käyttötarkoitusta.

– On vaikea sanoa, millainen on hyvä pyörä. Se riippuu hirveästi käyttötarkoituksesta. Ajatteleeko pyörää kaupunkiliikenteeseen, vähän pidemmälle työmatkalle tai maastoon, alamäkiajoon tai temppuiluun. Tämän suunnan mukaan joutuu oikeastaan valkkaamaan.

Tenhusen mukaan satsaus parempaan pyörään saa usein myös käyttämään sitä enemmän. Pyörän hankkimisessa hinta kertoo paljon myös sen laadusta.

– Jos lähtee hankkimaan vaihdepyörää esimerkiksi vähän pidemmälle työmatkalle, niin kyllä ne hinnat kelvollisissa pyörissä lähtee tuolta 700–800 eurosta. Tuonne tuhanteen euroon saakka saa arki- ja työmatkapyöräilyn kannalta paremman pyörän.

Arvokkaamman pyörän hankkiminen tuntuu pyöränselässä. Se on Tenhusen mukaan kevyempi, mukavampi ajaa, helpompi huoltaa ja se myös kestää enemmän. Halvemmat markettipyörät eivät yllä samalle tasolle.

Parilla sadalla eurolla ei valitettavasti saa kunnollista pyörää.

Teemu Tenhunen.

– Parilla sadalla eurolla ei valitettavasti saa kunnollista pyörää. Siinä ei ole riittävän hyviä osia. Jos ajatellaan laakereita, ne on monesti heikkoja, samoin kuin tiivisteet. Me järjestetään paljon pyörähuoltotapahtumia, niin näitä halpispyöriä siellä on ihan tyypillisesti paljon edustettuna. Ne on myös ikäviä ja hankalia huoltaa, eikä niitä pysty aina edes korjaamaan, Teemu Tenhunen kertoo.

Polkupyöriä rivissä Laukontorilla
Marko Melto / Yle

Pyöräilyharrastajalla on mistä valita

Suomessa pyörien hankintahinta ei ole Euroopan halvimmasta päästä. Teemu Tenhusen mukaan kuitenkin esimerkiksi Norjassa tai Hollannissa pyörästä saa maksaa Suomen hintoja enemmän.

– Hollannissa melkein kaikki ajaa sellaisilla kaupunkipyörän näköisillä laitteilla, mutta niiden keskihinta on aika korkea. Ne ovat kuitenkin hyvin varusteltuja ja niissä on hyviä osia. Jos muistan oikein, niin Hollannissa pyörien keskihinta on 850 euron luokkaa.

Pyöriä on paljon erilaisia. Tenhusen laskujen mukaan malleja on pitkälti päälle toistakymmentä.

– On citypyöriä, peruspyöriä, sitten voidaan puhua hybridistä, joka on maastopyörä-maantiepyörä välimalli, maastopyöriäkin hyvin monenlaisia muun muassa erilaisilla jousituksilla, tasamaalle ja alamäkeen tarkoitettuja pyöriä, bmx-pyöriä, trial-pyöriä, lastipyöriä, taittopyöriä, nojapyörää, on niitä monenlaisia.

Pyörien ominaisuudet vaihtelevat suuresti käyttötarkoituksen mukaan. Kaupunkiajossa tarvitaan erilaisia ominaisuuksia kuin maastossa.

– Kaupungissa sitä tarttee mielellään sileät renkaat ja tietenkin kattavat lokarit eteen ja taakse, ettei se rapa lennä. Jousituksesta on kaupunkioloissa enemmän haittaa kuin hyötyä. Energia menee siihen keinumiseen, kun pyörä pomppii ylös alas. Maastopyörä taas on aika riisuttu. Kaikki ylimääräinen hörselö ei pysy maastossa paikoillaan. Lokarit ja heijastimet tahtoo irrota, jos siellä maastossa lähdetään ajamaan kunnon lenkkiä.

Jos pyöräilystä haluaa itselleen kunnon harrastuksen, täytyy kukkaronnyörejä avata reilusti. Maantie- ja maastopyörien hinnat ovat nelinumeroisia.

– Maantiepyörien hinnat lähtee lähtee halvimmillaan uutena 1 000 eurosta, kalleimmat maksaa 7 000–8 000 euroa. Maastopyörissä on sama juttu, joskin täysjousitettu alamäkisuunnattupyörä maksaa vielä tätäkin enemmän, Tenhunen laskee.

Harrastepyörissä maksaa ennen kaikkea laatu.

Teemu Tenhunen.

Harrastepyörissä maksaa ennen kaikkea laatu. Pyörissä on paljon osia kovassa kulutuksessa. Myös pyörän keveys on harrastamisen kannalta tärkeää. Tämän vuoksi harrastuspyörissä käytetään paljon hiilikuitua.

– Mitä enemmän ajatetaan ja lihasvoimalla liikutaan, niin on tärkeää, että pyörä on kevyt. Halpispyörät painavat usein 15–18 kiloa. Vähän parempia pyöriä kun ajatellaan, niin mennään lähelle kymmentä kiloa. Niistä voi oikeastaan melkein puolet painosta ottaa pois. Kyllä sen huomaa, kun vaikka Jyväskylässä ajelee, koska täällä sen verran ylämäkiä.

Käytetty pyörä ja hyvä huolto laskevat kustannuksia

Jos harrastepyörien hinnat hirvittävät, voi harrastamisen aloittaa hankkimalla käytetyn pyörän. Käytettyä pyörä hankkiessa on hyvä tietää pyörän taustat, Teemu Tenhunen muistuttaa.

– On hyvä selvittää, millaisessa käytössä pyörä on ollut ja minkälaisella ihmisellä. Hyvä on myös tietää pikkuisen pyöristä jotain, että minkälaista osaa siinä on ja missä kunnossa ne on. Käytettyjä pyöriä myydään paljon ja hyvät menee nopeasti kaupaksi.

Hyväkään pyörä ei pysy kunnossa huonolla pidolla. Jyväskylän pyöräilyseuran puheenjohtaja Teemu Tenhunen harmittelee sitä, että valitettavan usein pyörä jätetään ulos sateeseen tai hautautumaan talveksi lumen alle. Pyörä tulisi aina säilyttää sisällä ja hoitaa säännöllisesti sen kunnossapito.

– Ketjut ja voimansiirto on hyvä öljytä ja pitää ilmaa renkaissa. Jos renkaat päästää ihan luttanaksi, niiden sivut alkaa halkeilemaan. Pykälää isommat huollot täytyy myös tehdä säännöllisesti, eli napa, pinnat, vanteet, niiden kiristäminen porukalta usein unohtuu. Vaijerien kuoren kun öljyää, niin vaihteet ja jarrut toimii kelillä kuin kelillä.