Keskustan Kaikkonen Pisaran työllisyysluvuista: "Tässä on nyt jätetty muut vaihtoehdot selvittämättä"

HSL:n teettämä uusi selvitys Pisara-radan merkittävistä työllisyysvaikutuksista maakuntiin ei saa ainakaan Keskustan Antti Kaikkosta lämpenemään kalliille kaupunkikiskoille. Pääministeripuolueen tuusulainen kansanedustaja tuumaa, että halvemmallakin pääradan tukkoisuutta voi helpottaa.

Kotimaa
Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Antti Kaikkonen
Antti KaikkonenYle

Kaikkonen ei puhelimessa kuulosta kovin vaikuttuneelta konsulttitoimisto Deloitten selvityksestä, vaikka se lupaa Pisaran tuovan 60 000 henkilötyövuotta ja jopa kahdeksan miljardin edestä taloudellista puuhakkuutta enimmäkseen pääkaupunkiseudun ulkopuoliseen Suomeen.

– No, kun jotain rakennetaan, se epäilemättä työllistää. Tässä no jäänyt selvittämättä muut vaihtoehdot muualla maassa. Kyllähän tässä on lähiseudulla muitakin hankkeita, jotka työllistävät, tässä on arvioitu vain Pisararataa.

Pisaran rahoittaminen tällä hallituskaudella ei ole yli 10 000 äänisaaliin keränneelle parlamentaarikolle mikään kärkihanke. Kaikkosen mielestä Helsingin ratapihan sumppuja ja pääradan tungosta voi auttaa pienemmilläkin summilla, kuin Pisaran vaatimalla miljardilla.

– Itse priorisoisin tässä vaiheessa halvempia keinoja, kuten Pasilan ja Helsingin ratapihojen vaatimat investoinnit ja pääradan lisäraiteet Keravalta pohjoiseen. Se on halvempi keino ja sillä pystytään myös lisäämään liikennettä pääradalla ja saamaan junat kulkemaan paremmin aikataulussa.

Asia on esillä alkaneissa hallitusneuvotteluissa, mutta Kaikkosen puheiden perusteella HSL:n ei kannata hengitystään pidätellen odotella avointa shekkiä. Rahanjakelun sijasta neuvottelupöydissä keskitytään nyt laatimaan leikkauslistoja.

– Pisara voi olla tarpeen joskus vähän myöhemmin tulevaisuudessa, mutta kyllä meidän listalla, kun valtion rahat on muutenkin tiukassa, Pisara on tavattoman kallis hanke. Että onko meillä todella varaa siihen tässä vaiheessa kun joudutaan säästölistoja miettimään, tämä on se kysymys. Ehkä vähän parempina aikoina olisi helpompi lähteä mukaan.

HSL:n selvityksessa painotettiin, että Pisara on koko Suomen hanke. Kaikkonen kuitenkin suhtautuu kriittisesti konsulttien laatimiin papereihin.

– Varmasti sillä on vaikutuksia muuallekin kuin Helsingin seudulle, mutta tässä ei ole selvitetty muita infratarpeita. Myös Helsingin seudulla on muitakin tarpeellisia hankkeita. Pitäisi olla vähän vertailevaa tietoa, mitkä hankkeet parhaiten työllistäisivät ja mistä olisi yhteiskunnalle suurin hyöty.