"Ylellä on hienoa materiaalia, mutta miten saamme sen laajasti yleisön käyttöön" – median tulevaisuutta visioitiin futuristisella otteella

Median ja Yleisradion tulevaisuutta pohdittiin joukkoistustapahtumassa. Tarkoituksena on luoda visio Ylen verkkotoiminnasta vuonna 2020.

internet
Tablettitietokone.
Mikko Kuusisalo / Yle

Mediakentän neuvottomuus tulevaisuuden edessä tiivistyi Prophecy-tapahtuman aloituksessa, kun paikalle rummutettiin hyviä henkiä niin ylisestä kuin alisestakin. Shamanistisella performanssilla haettiin oikeanlaista tunnelmaa uusien visioiden kehittelyyn.

– Tämä tapahtuma on lähtölaukaus pidemmälle matkalle. Tarkoitus on luoda keskustelua ja näkymiä siitä, millaista on verkkomedia tulevaisuudessa. Tapahtuman pohjalta luodaan ihan oikea paperi, visio siitä, millainen Yle on vuonna 2020, kertoo Ylen julkaisupäällikkö Risto Kuulasmaa.

Tilaisuudessa puhui visionäärejä eri aloilta, jotka valottivat media- ja musiikkikentän tulevaisuutta omista lähtökohdistaan. Eri lähestymiskulmista huolimatta, kaikkien puhujien viesti oli sama: tulevaisuus on netissä.

Ongelmana tuntuu olevan jakelu ja sen nopeat muutokset.

– Esimerkiksi meillä Ylellä on hienoa materiaalia, mutta miten saamme sen laajasti yleisöjemme käyttöön. Tähän jakeluun ja sen kehittämiseen tarvitsemme apua, ja tämä tapahtuma voi antaa näkymiä siihen, kertoo Kuulasmaa.

"Ihmiset haluavat auttaa Yleä"

Prophecy-tapahtuman tärkein anti tulevaisuudelle ovat työpajat, joiden pohjalta Ylen online-visio vuodelle 2020 tehdään. Vaikka visiot voivat lennellä sfääreissä, on työpajojen pohjana kuitenkin Ylen lakiin säädetyt tehtävät. Työryhmissä kehitellään niiden pohjalta uusia toimintamalleja.

– Toivon ja odotan, että osallistujat ajattelevat isosti. Nyt voidaan mennä kohti unelmia, eikä ajatella sitä, mikä nyt on mahdollista. Ote on toivottavasti hyvin futuristinen. Tarkoitus olisi tutkia tilannetta ikään kuin tulevaisuudesta käsin, Kuulasmaa kertoo.

Työryhmiin valittiin hakijoiden keskuudesta osallistujia mahdollisimman monilta eri aloilta. Mukana on media-, mainos-, opetus- ja tekijänoikeusalan ammattilaisia, jotta näkemyksistä tulisi mahdollisimman laaja-alaisia.

– Valitsimme toimintatavaksi joukkoistamisen. On hienoa huomata, että ihmiset haluavat auttaa Yleä, hehkuttaa Kuulasmaa.

Visio on suunnattu vuodelle 2020, koska silloin Ylen nettipalvelujen kuluttajia uskotaan olevan enemmän kuin tv:n katselijoita.

Uusi hallintoneuvosto saa eteensä uudet visiot

Yle on lähtenyt aktiivisen kehittäjän rooliin media-alalla. Kuulasmaata ei hirvitä esitellä tulevalle uudelle hallintoneuvostolle tulevaisuuden visioita.

– Uskon, että Ylen aktiivinen rooli on vain hyväksi. On parempi kehitellä, kuin tulla jälkijunassa. Televisio ja radio eivät ole katoamassa tänään eikä huomennakaan, eikä netti tule niitä tuhoamaan.

Useissa Prophecyn asiantuntijoiden puheenvuoroissa kuitenkin korostui, että tv:n valta-asema etenkin mainostajien keskuudessa on kadonnut. Suuret kansainväliset yhtiöt ovat siirtäneet mainontabudjettinsa netin puolelle. Mutta liikkuvalla kuvalla on voimaa netissäkin, sielläkin halutaan nähdä hienoa ja vaikuttavaa videokuvaa.

Tammikuussa Ylen julkaisupäällikkönä aloittaneen Kuulasmaan uusia avauksia on ollut yhteistyön kehittäminen tubettajien kanssa.

– Tubettaminen on uusi pulssi mediakentällä, jollaista ei ole nähty aikoihin. Siihen kannattaa tarttua.

Kuulasmaa painottaa kuitenkin, että kyse on enemmän viihteen puolelle menevästä mediasisällöstä.

– Toimittajia tarvitaan edelleen. On tärkeää, että kaiken tämän mediatulvan keskellä meillä on luotettavia ja riippumattomia uutis- ja ajankohtaissisältöjä.

Prophecy-tapahtuman pohjalta luotava Ylen verkkovisio valmistuu kesän aikana.