Näkökulma: Taidebiennaaliähkyssä vain harva pääsee lyömään ällikällä

Venetsian Biennaalissa ensikertalainen saa taideähkyn. Runsaudenpulan keskellä osa osanottajamaista ostaa näkyvyyttä juhlilla ja komeilla palatseilla. Tänään avautuvassa biennaalissa voittajiksi nousevat kuitenkin Instagram-hitit, kirjoittaa Yle Uutisten kulttuuritoimittaja Satu Nurmio.

kuvataide
venetsian biennaali 2015.
Chiharu Shiota: The Key in the Hand, Japanin paviljonkiSatu Nurmio / Yle

Venetsian biennaalissa lehdistölle ja kutsuvieraille järjestetyt esikatselmuspäivät ovat cocktailhuumaa ja yritystä tehdä vaikutusta taiteen ammattilaisiin. Aperitivojen keskellä komeassa palatsissa taidekriitikot taas voivottelevat "never again" ja pyörittelevät silmiään pitkille videoteoksille prosecco-lasi kädessään.

Gran Canal.
Biennaalin aikana järjestetään lukuisia juhlia Gran Canalia reunustavissa palatseissa.Satu Nurmio / Yle

Mutta jälleen kahden vuoden päästä kaikki ovat innoissaan odottamassa, mitä tuleman pitää. Venetsian taidebiennaali on nykytaiteen massatapahtuma, joka pitää uusienkin taidemessujen keskellä yhä pintansa. Se työllistää osallistuvissa maissa kokonaisia organisaatioita ja täyttää Venetsian kaupungin äärimmilleen.

Pohjoismaiden paviljonki.
Pohjoismaiden paviljongin teoksen on tehnyt Camille Norment.Satu Nurmio / Yle

Vuoden 2015 biennaali on järjestyksessään 56. Tapahtuma levittäytyy kahdelle isolle festivaalialueelle sekä ympäri kaupunkia vuokrattuihin palazzoihin ja näyttelytiloihin.

Taideähkyssä vain näyttävimmät työt pääsevät esiin – joten näyttävyyttä myös ostetaan. Azerbaidžan on vuokrannut tänä vuonna Gran Canalin varrella olevan palazzon ja useita muita tiloja koko biennaalin ajaksi. Rahaa osalla taideorganisaatioista riittää ja se myös näkyy juhlatilaisuuksissa. Niitä järjestetään biennaalia ennen pitkin kaupunkia.

venetsian biennaali 2015
Pohjoismaiden paviljongin avajaisia juhlittiin illallisella Palazzo Nani Bernardossa.Satu Nurmio / Yle

Vaatimattomaan pohjoismaiseen makuunkin tehty Pohjoismaiden paviljongin juhlaillallinen tarkoittaa prinsessa Mette-Maritin läsnäoloa, palazzon vuokraamista Gran Canalin varrelta, ruokaa sadoille vieraille ja cocktaileja puutarhassa.

Täällä on tärkeää, kenet tuntee ja siitä kilpaillaan, keitä saadaan cocktailkutsuille tulemaan. Joka ilta juhlia on kymmeniä. Mihin tulevat tärkeimmät vaikuttajat ja kenen taiteilijan työt komeilevat seuraavissa näyttelyissä maailmalla?

Suomi joutuu tyytymään mökkiinsä

Suomen paviljonki Venetsian biennaalissa.
Suomen paviljonki Venetsian biennaalissa.Satu Nurmio / Yle

Suomella on etuna – ja haittana – biennaalissa oma paviljonkinsa, joka on näyttävästi päänäyttelytilan lähellä Giardinissa, puutarhassa, joka on toinen messujen päänäyttelyalueista. Paviljongin on suunnitellut vuonna 1956 Alvar Aalto ja siksi väliaikainen paviljonki on varmaankin haluttu myös säilyttää.

IB-98: Hours, Years, Aeons.
Yksityiskohta IC-98:n teoksesta Tunnit, ajat, iäisyydet.Katja Lösönen.

Tilasta on kuitenkin tullut Suomelle riippakivi. Paviljonki ei ole mikään nykytaidenäyttelytila, jonka myöstämän vuoden taiteilijat, IC-98, myöntävät. Pieni, vodkamainoksen värinen mökki rajoittaa Suomen esilletulomahdollisuuksia ja kävijämääriä. Suomen paviljongin edessä on kyllä jatkuva jono siksi ettei sisälle pimeään installaatioon voida päästää kuin viisi henkilöä kerrallaan.

IC-98:n työt ovat katsojaystävällisiä. Kaksikon Abenland-sarjan Ars Fennica -näyttelyssä esillä ollut työ äänestettiin Kiasmassa yleisön suosikiksi. Venetsian biennaalin muiden paviljonkien keskellä saman sarjan työ ei pääse edukseen. Kirkkaasta puutarhasta Abenlandin pilkkopimeään rinnakaistodellisuuteen siirtyminen ei anna katsojalle sellaista palkintoa, että työ pystyisi kilpailemaan yleisöhittien kanssa.

Jos se on somessa, se on olemassa

venetsian biennaali 2015.
Japanin paviljongin katosta roikkuu kymmeniä tuhansia avaimia.Satu Nurmio / yle

Biennaalissa taide kilpaileekin aivan samalla lailla sosiaalisen median näkyvyydestä kuin ravintolat, turistinähtävyydet ja tapahtumat.

Japanin paviljongin näyttävä, valokuvauksellinen installaatio on kerännyt kuvapalvelu Instagramissa pelkästään lehdistölle ja kutsuvieraille auki olevina ennakkokatselmuspäivinä tuhansia kuvia ja poseerauksia.

venetsian biennaali 2015.
Tuvalun paviljonki muistuttaa merenpinnan noususta. Näyttelyvieraat kastelevat jalkansa kävellessään installaatiossa.Satu Nurmio / Yle

Taidemaailmassa halutaan ajatella, että taiteen ei tarvitse tällaisesta populismista välittää.

Venetsian biennaalin kaltainen tapahtuma kuitenkin osoittaa, että parhaimmat kuvat ja parhaimmat bileet ovat yhä tärkeitä. Jos taiteesta pöhistään, se on päässyt säväyttämään.

Biennaali avautuu yleisölle lauantaina ja on auki marraskuuhun asti.