Vapaakauppa ja halvat duunarit tekivät Meksikosta autoteollisuuden supervallan

Meksikosta on tullut jättiläinen autonvalmistuksessa. Vapaakauppasopimukset sekä halpa, mutta ammattitaitoinen työvoima ovat houkutelleet maahan kaikki merkittävät autonvalmistajat maailmasta. Vienti vetää, erityisesti naapurimaahan Yhdysvaltoihin.

talous
Mies työskentelee autotehtassa.
Autoteollisuus on merkittävä piristysruiske Meksikolle.Tapani Hannikainen / Yle

Meksikon autoteollisuus alkoi kukoistaa 90-luvun puolivälissä, tarkemmin vuonna 1994 solmitun Amerikan vapaakauppasopimuksen Naftan solmimisen jälkeen.

Meksikolla on vapaakauppasopimukset kaikkiaan 44 maan kanssa. Se on tuonut maahan autonvalmistajat Euroopasta, Kiinasta, Japanista, Etelä-Koreasta – ja Yhdysvalloista.

Maa on maailman autojen tuotannossa seitsemänneksi suurin ja autojen viejänä jo neljäs. Se ohitti hiljattain tilastoissa Brasilian, nousten ykkösviejäksi koko Latinalaisessa Amerikassa. Viejämaina sen edellä ovat vain Saksa, Japani ja Yhdysvallat.

Henkilöautojen kaikki keskeisimmät valmistajat alkavat olla Meksikossa. Toyota, Nissan, Ford, Fiat, Audi, Honda; Mazda, Volkswagen… Siellä toimivat myös useat yhdysvaltalaiset merkit.

Tullittomuus suosii vientiä, etenkin Yhdysvaltoihin

Meksikossa tuotetuista autoista neljä viidestä menee vientiin.

– Volkswagen voi viedä autojaan tullitta Pohjois-Amerikkaan, Etelä-Amerikkaan, Eurooppaan ja Japaniin. Maailmasta ei löydy toista maata, jossa voi toimia näin, sanoo Volkswagenin Meksikon-yhtiön varatoimitusjohtaja Thomas Karig.

Volkswagen aloitti tuotantonsa Meksikossa tasan 50 vuotta sitten. Paikka on Puebla, suurkaupunki tunnin ajomatkan päässä pääkaupungista Ciudad de Méxicosta.

Halpa kuplavolkkari kävi hyvin kaupaksi Meksikossa, ja Volkswagen päätti, että tuote kannatti valmistaa siellä, missä se myytiin.

Kuplavolkkari oli pitkään VW:n ykköstuote

Sympaattisen imagon saanut kupla oli 60-luvun lopulla monena vuonna Meksikon myydyin auto.

WV
Tapani Hannikainen / Yle

– Melkein jokaisen meksikolaisen perheen historiaan on kuulunut kuplavolkkari, jossain elämän vaiheessa, sanoo varatoimitusjohtaja Karig.

Aika ajoi kuplan ohi ja sen valmistus Meksikossa loppui 2003 – muuten viimeisenä maana maailmassa! Auton herättämä nostalgia on yhä tärkeä osa Volkswagenin tuotekuvaa Meksikossa.

Mutta nyt eletään toista aikaa. Pueblan tehtaalla Meksikossa valmistetaan moderneja malleja, Jettaa, Golfia, modernia kuplavolkkaria eli Beetlea ja muutamia muita. Tärkeimmät vientimaat ovat Yhdysvallat ja Kanada.

Muutos alkoi 20 vuotta sitten.

Vapaakauppasopimus houkutti paikalle autofirmat kaikkialta

– Vapaakauppasopimus Nafta muutti pelikentän täysin. Meksikon ulkomaankauppa avautui – vientikaupasta tuli nopeasti tärkeämpää kuin autojen myynnistä Meksikossa, sanoo Thomas Karig.

Tämän huomasivat myös muut maailman autojätit. Esim. Aguascalientesin osavaltiosta tuli merkittävä autoteollisuuden keskittymä – ja eri valmistajat rakensivat tehtaitaan eri puolille maata.

Autoteollisuus on merkittävä piristysruiske koko Meksikon taloudelle.

– Lähivuosina maassa tuotetaan jo neljä miljoonaa ajoneuvoa vuodessa, sanoo Volkswagenin varatoimitusjohtaja Thomas Karig.

Halpaa, mutta laadukasta työvoimaa

– Tämä on houkutellut paikalle myös alihankintafirmoja eri puolilta maailmaa. Niillä on tehtaansa täällä ja käytämme niiden tuottamia osia.

Autotehdas.
Tapani Hannikainen / Yle

Vapaakaupan lisäksi autonvalmistajia houkuttaa paikalle Meksikon alhainen palkkataso. Työntekijät ansaitsevat keskimäärin 40 dollaria päivässä. Nykyään meksikolaista työvoimaa pidetään autoalalla myös hyvin laadukkaana.

Myös maantiede ja logistiikka on Meksikon puolella: esim. Aguascalientesista saadaan laivat vientisatamiin vaivattomasti, ja sieltä kohti Yhdysvaltoja ja Kiinaa, Euroopasta autot pitää laivata Kiinan markkinoille Välimeren ja Punaisenmeren kautta.

Käsityöstä robotteihin

Volkswagenin Pueblan tehtaan varajohtaja Karig on varsinainen volkkari-veteraani: Hän tuli tehtaan palvelukseen jo 35 vuotta sitten. Silloin vielä metalliosat prässättiin ja kuplat koottiin käsityönä.

– Joillakin tuotantolinjoilla autot jopa tuupattiin käsin kohteesta toiseen, Karig naurahtaa.

Autotehdas.
Tapani Hannikainen / Yle

Nyt käytössä on uudenaikaisin teknologia – Pueblan tehtaalla jopa 80 prosenttia työstä tekevät robotit.

Tulevaisuuden visiot Meksikoon asettuneella autoteollisuudella ovat hyvin odotetut, katseissa siintävät aina vaan Yhdysvaltain markkinat. Jo nyt kaksi kolmaosaa tuotannosta menee Yhdysvaltoihin, ja useimmat firmat haluavat tuota osuutta kasvattaa.

Tapani Hannikainen
Yle/ Puebla, Meksiko