Nestehukka vaikeuttaa kuntoilijankin palautumista

Urheilun aikana nesteiden nauttimiseen liittyy useita tärkeitä periaatteita. Ultrajuoksija muistuttaa, että sekä yli- että alitankkaamisen välttäminen vaatii harjoittelua ja kokemusta.

urheilu
Mies juoksee metsässä.
Yle

Tunti on varsinkin kesällä maksimiaika, jonka voi esimerkiksi juosta ilman nesteiden nauttimista.

– Erityisesti hellekelillä liikkuessa on muistettava juoda riittävästi. Juomista suorituksen aikana ja vauhdissa on erikseen harjoiteltava, että sen oppii, opastaa ultrajuoksuja Tero Hyppölä.

Juominen on tehtävä tasaisesti. Ja jos vatsassa hölskyy ja olo on epämiellyttävä, on oltava juomatta vähän aikaa. Neste ei myöskään saa olla liian vahvaa, ettei vatsa mene sekaisin. Toisaalta liian laimea neste ei anna riittävästi energiaa suorituksen aikana.

Tyypillinen aloittelijan virhe eli ylitankkaaminen ennen suoritusta voi hävittää kropasta suoloja. Sen jälkeen on vaarana saada kramppeja suorituksen aikana.

– Edellisenä iltana kannattaisi syödä riittävästi suoloja ja juoda, jotta kroppa imee nestettä, mutta ei liikaa. Ennen suoritusta olisi juotava, mutta ei niin paljon, että neste alkaa hölskyä kropassa, Hyppölä sanoo.

Nestehukka vaikeuttaa palautumista

Nestehukka vaikuttaa palautumiseen, joten siksikin nesteytys on tärkeää pidemmillä matkoilla. Ja kun matkat pitenevät, vesi ei riitä, vaan tarvitaan muutakin energiatankkausta.

– Kaiken energian ei ole pakko olla nestemäisessä muodossa, vaan se voi olla vaikkapa banaania ja patukoita, Hyppölä vinkkaa.

Erityisen raskaissa urheilusuorituksissa, kuten ultrajuoksussa nesteytyksen onnistumisella on suuri merkitys onnistumiselle. Ultrajuoksija Tero Hyppölä on kisannut 24 tunnin Torinon mm-juoksukisassa, jossa hän taittoi 224,5 kilometriä. Lämpötila oli noin +20 astetta. Hän onnistui ja sijoitus oli 17.

– Nestettä meni noin litra tunnissa. Kun juostaan yöllä, niin nestettä menee noin seitsemän desiä tunnissa. Yhteensä join noin parikymmentä litraa, Hyppölä kertoo.

Mieluummin liikaa kuin liian vähän

Hyppölä on ollut mukana vuorokauden hiihdossa, jossa hän on taittanut 360 kilometriä. Hän on uinut myös Sulkavan soudun reitin.

Hän tuntee oman nestetarpeensa ja hänen periaatteensa on mieluummin liikaa kuin liian vähän. Monella ultrajuoksijalla on vaikeuksia energiansaannin kanssa eli ei malteta juoda riittävän aikaisin ja sillä tavalla ajaudutaan salakavalasti nestehukkaan.

Nestettä on tärkeää nauttia riittävästi silläkin uhalla, että vessatauot verottavat aikaa suorituksesta.

– Jos pissallakäynnit vievät pari minuuttia lopputuloksesta, niin sitä ei kannata murehtia. Tärkeämpää on oikeanlainen nesteytys. Ei saisi tulla puutteita, joiden paikkaaminen vie kauan aikaa, Hyppölä muistuttaa.