Suomalaisten luottolasimestari suree: Venetsian satoja vuosia vanha lasiperinne tukehtuu turistikrääsään

Taidelasista kuuluisa Muranon saari Venetsiassa kilpailee turistikrääsän kanssa. Lasitaiteen taidot uhkaavat ehtyä, koska vanhojen lasimestareiden tilalle ei enää ole tulijoita. Yle Uutiset tapasi Venetsiassa suomalaisten lasitaiteilijoiden Oiva Toikan ja Timo Sarpanevan luottolasimestarin.

kuvataide
Pino Signoretto lasiuunin äärellä.
Satu Nurmio / Yle

Muranon saarella Venetsiassa on hienoja, turisteille suunnattuja käsityöläiskauppoja ja lasitaidenäyttelyitä. Me emme ole matkalla sellaiseen. Lasimestari Pino Signoretton työpaja on rikkinäisen rautaportin takana ja verstas näyttää lähinnä autokorjaamolta. Mutta olemme kyllä lasitaiteen keskellä, koska pihalla on toinen toistaan oudompia lasiteosten palasia, osia ja romulasilla täytettyjä metallilaatikkoja.

Itse verstas on kuuma kuin pätsi. Olo on kuin löylykisoissa vaatteet päällä. Tällaisessa kuumuudessa lasimestari Pino Signoretto, 71, on tehnyt töitä lapsesta lähtien.

– Ei tästä työstä lähdetä eläkkeelle. Työ itse sanoo stop, kun et enää siihen pysty. Minun terveyteni on hyvä, mitä nyt polvi reistailee. Ja minulla on tekemisenhalu.

Pino Signoretto on arvostettu. Hän on työskennellyt kuuluisien taiteilijoiden kanssa ja tehnyt töitä muun muassa Salvador Dalín teoksia varten. Hän on myös monen suomalaisen lasitaiteilijan luottomies.

Pino Signoretto muotoilee sulaa lasia puhlluspillin päässä.
Satu Nurmio / Yle

Suomalaisen lasitaiteen mestari Timo Sarpaneva kehui aikoinaan, että maestron kädet ovat kultaa.

– Sarpanevan kanssa teimme aivan ilmiömäisiä teoksia. Todella vaikeita. Isoja ja monimutkaisia. Sarpaneva todella tunsi lasin. Meillä oli hyvä yhteys.

Oiva Toikan ja lasimestarin yhteisenä kielenä vain lasi

lasiveistos
Oiva Toikan teos Galerie Forsblomin näyttelyssä.Galerie Forsblom

Pino Signoretton töitä on nähty Suomessa viimeksi Oiva Toikan ja Harri Koskisen lasiveistoksissa. Herra Koskinen "on se yksi poika" Signoretton puheissa, mutta lähempänä omaa ikäänsä olevan Toikan hän tuntee hyvin.

lasiveistos
Oiva Toikan teos Galerie Forsblomin näyttelyssä.Galerie Forsblom

– Toikka on tehnyt töitä lasin kanssa vuosikausia. Se tekee työskentelystä helppoa. Vaikka hän puhuu suomea ja minä Muranon murretta, ymmärrämme toisiamme lasin kautta. Lasi kääntää meidän keskustelumme.

Kaksi Oiva Toikan viime näyttelyistä on tehty Venetsiassa Signoretton työpajalla. Kun näkee maestron epäilevät katseet suomalaista kuvaajaa ja toimittajaa kohtaan, voi vain kuvitella, että tänne ei noin vaan tunge kuka tahansa taiteilija suunnitelmiaan työstämään.

lasiveistos
Oiva Toikan teos Galerie Forsblomin näyttelyssä.Galerie Forsblom

– Työskentelen melkein aina sellaisten asioiden kanssa, jotka miellyttävät juuri minua. Jos se miellyttää minua, se on helppoa. Oiva Toikan työt miellyttävät minua.

Kaikkien kanssa yhteistyö ei suju.

– Jos taiteilija ei ymmärrä materiaalia, siitä tulee ongelmia. Lasia on hyvin hyvin vaikea työstää. Suuret muodot ovat hyvin hankalia. Joskus he ymmärtävät, joskus eivät. Joskus he saavat minut raivostumaan, hymyilee maestro.

Suomalaistaiteilijoista Signoretto puhuu kuitenkin hyvää. Osa Toikankin teoksista on valtavia, kuten Galleria Forsblomilla viime vuoden lopussa esillä olleet norsut.

– Suomella on oma lasinteon perinteensä. Minulla ei ole ollut mitään ongelmia tehdä heidän kanssaan töitä, koska he ymmärtävät lasia. Suomalainen lasitaide on erityyppistä, mutta on se kuitenkin aina lasia.

– Toikka antaa minun tehdä. Hän ei sano, tee noin tai tee näin. Hän luottaa minuun.

Muranon lasiperinne tukehtuu krääsään

Muranolaista lasia.
Pino Signoretton töitä hänen verstaallaan.Satu Nurmio / Yle

Venetsia on täynnä lukuisia kauppoja, joista saa ostaa Muranon lasia. Suuri osa vaikuttaa siltä, ettei se ole Muranoa nähnytkään.

Maestro itse näkee, että Muranon lasi on kokenut valtavan kolauksen hänen uransa aikana, joka on kestänyt lähes 60 vuotta.

– Huh, se on katastrofi. Minun aikanani kaikki on mennyt huonommaksi, koska on liian vähän lasimestareita eikä ole nuoria, jotka haluaisivat jatkaa tätä työtä. Ainakaan sellaisella intohimolla kuin mitä minä olen tehnyt.

Kun kysyn taiteenalan tulevaisuudesta ja uusista lasimestareista, Pino Signoretton voivottelu vain pahenee. Hän näkee epävarmana, kehittyykö hyviä lasimestareita enää. Maestron mielestä opin aloittaminen vaikkapa 15-vuotiaana on sekin aivan liian myöhään.

– Minun oma maestroni sanoi minulle, että sellaisia kuin Pino ei synny kuin kerran vuosisataan. Siinä sinulle vastaus.