Mies rakensi kaksikerroksisen polkupyörän – suunnittelee vielä korkeampaa: "Koskaan ei tiedä, milloin tulee tulva"

Korkopyörän saa rakennettua kun yhdistää kaksi pyörän runkoa päällekkäin. Pyörän rakentaminen on osaaville rakentajille parin tunnin urakka

Kotimaa
Korkopyörä.

Kotkalainen pyöräharrastaja Toni Lahti rakensi ystäviensä kanssa näyttävän ja erikoisen korkopyörän. Lahti kertoo, että korkopyörän rakentaminen on parin päivän urakka.

Korkopyörän saa kun lyö kaksi pyörän runkoa päällekkäin. Lahti lisää vielä tarkennukseksi, että toisesta rungosta vain poistetaan renkaat ennen yhdistämistä.

– Ensin vähän katsellaan jiiriä, että kulmat ovat kohdallaan. Sitten kun jiirit on saatu niin, aletaan hitsata. Siinä se sitten on, Lahti kuvailee.

Ihmeellistä pyöräänsä Lahti perustelee turvallisuudella, sillä korkealta on parempi näkyvyys.

– Myös tulvaa varten pitää varautua. Koskaan ei tiedä, koska suuri tulva tulee, Lahti perustelee.

Pyörän suurimpia etuja on kuitenkin se, että se saa kanssaliikkujien kasvot hymyyn.

– Ihmiset sanovat wow. Ne nauravat. Se on positiivista palautetta, mitä tulee, Lahti kuvailee.

Korkopyörä on osaavalle helppo ja turvallinen

Lahden mukaan korkopyörällä ajo ei ole juuri sen kummempaa kuin tavallisella pyörällä. Se vain työnnetään vauhtiin ja kiivetään kyytiin.

– Se näyttää hurjemmalta kuin se oikeasti, Lahti jatkaa.

Lahti kertoo, että hän ei ole kaatunut kertaakaan korkopyörällä. Lahti sanookin, että korkopyörä on turvallisin pyörä, mikä hänellä on. Maastopyörän kanssa lippat on vedetty maastossa useamman kerran.

Lahti kertoo, että ensimmäiset korkopyörät tehtiin hyötykäyttöä ajatellen, eikä huvitteluajoon. 1800-luvun lopussa kaupungeissa saattoi kaasulla toimivien katulamppujen sytyttäjä viilettää korkopyörällä lampulta toiselta. Tämä oli huomattavasti nopeampi tapa sytyttää lamput kuin kiikkua maasta käsin jokaisen lampputolpan nokkaan erikseen.

Lahti kertoo, että suunnitelmissa on jo ollut vielä korkeamman pyörän rakentaminen. Lahden mukaan kolme runkoa päällekkäin olisi vielä sellainen pyörä, että sillä pääsisi omin avuin ajamaan.

– Kaksi ja puoli metriä olisi aivan hyvä säkäkorkeus. Lahti naurahtaa.