Itseajaville autoille sattunut Kaliforniassa neljä kolaria viime kuukausina – "Kaikkia onnettomuuksia ei voi välttää"

Autoja julkisilla teillä testaavien Google- ja Delhi-yhtiöiden mukaan itseohjautuvat autot eivät olleet syyllisiä onnettomuuksiin. Yhdysvaltalainen kuluttajajärjestö vaatii kuitenkin julkaisemaan tarkat tiedot kolareista, jotta ihmiset voisivat itse ratkaista, luottavatko kyseiseen teknologiaan.

Ulkomaat
auton keula
Saksalaisen autonvalmistaja Daimlerin itseohjautuva malli F015 Las Vegasin messuilla USA:ssa 2015.Andrej Sokolow / EPA

Yhdysvalloissa Kaliforniassa itseajavat autot ovat joutuneet neljään onnettomuuteen sen jälkeen, kun osavaltio alkoi syyskuussa myöntää lupia niiden testaamiseen julkisilla teillä, uutistoimisto AP kertoo.

Onnettomuuksista kolme sattui Google-yhtiön testaamille Lexus SUV -autoille ja yksi Delphin testiautolle. Yhtiöiden mukaan niiden autot eivät olleet syyllisiä onnettomuuksiin ja onnettomuudet olivat pieniä.

Viranomaiset vahvistavat vain onnettomuuksien määrän, mutta eivät kerro yksityiskohtia, sillä kolariraportit ovat Kalifornian lain mukaan luottamuksellisia.

AP:n viranomaislähten mukaan onnettomuuksista kaksi sattui, kun testiauto ajoi tietokoneohjauksella. Kahdessa onnettomuudessa autoa ajoi kuljettaja, joka robottiautossa on edelleen oltava mukana.

Kaikkiaan Kaliforniassa on annettu testilupa 48 itseajavalle autolle. Robottiautoja testaa yhteensä seitsemän yhtiötä. Niistä viisi sanoi AP:lle, ettei niille ole sattunut onnettomuuksia.

Google: Kolarin syynä useimmiten törmäys perään

Google kertoo uutistoimisto AFP:n mukaan, että sen itseohjautuville autoille on sattunut kaikkiaan 11 onnettomuutta sen jälkeen, kun autoprojekti alkoi kuusi vuotta sitten. Googlella on nykyisin yli 20 itseajavaa autoa, ja kaikkiaan projektissa on takana noin 1,6 miljoonaa ajokilometriä, yhtiö sanoo.

Onnettomuuksista seitsemässä itseajavaan autoon on yhtiön mukaan törmätty takaapäin. Kukaan ei ole loukkaantunut onnettomuuksissa.

Googlen edustaja Chris Urmson toteaakin, että vaikka itseajavat autot suunnitellaan havaitsemaan kiperät tilanteet ja reagoimaan ihmistä nopeammin, joskus onnettomuuksia ei voi välttää. Esimerkkinä hän mainitsee sen, kun auton perään törmätään sen odottaessa liikennevaloissa.

Kuluttajajärjestö vaatii onnettomuustietoja julki

Yhdysvaltalainen kuluttajajärjestö Consumer Watchdog (siirryt toiseen palveluun) vaatii Googlea julkaisemaan kaikki tiedot itseohjautuville autoilleen sattuneista onnettomuuksista, jotta ihmiset voivat itse päättää, luottavatko ne kyseiseen teknologiaan.

Järjestö huomauttaa, että Google suunnittelee robottiautoja, joissa ei edes olisi ohjauspyörää eikä polkimia. Tällöin ihminen ei voisi tarttua ohjaksiin hätätilanteessakaan.

– Tämä suunnitelma alleviivaa tarvetta julkistaa kaikkien onnettomuuksien kaikki yksityiskohdat, Consumer Watchdog sanoo.

Järjestö muistuttaa myös, että autoja testataan julkisilla teillä ja on mahdollista, että tämä aiheuttaa vaaraa muille kuljettajille.

Lähteet: AP, AFP, Yle Uutiset