Yara varoittaa: Soklin kaivos voi jäädä rakentamattakin

Soklin kaivos voi jää Yaralta rakentamattakin. Näin sanoi Yara Suomen logistiikkapäällikkö Eero Hemming Savukoskella järjestetyssä yleisötilaisuudessa maanantai-iltana. Hemmingin mukaan kaikki riippuu tekeillä olevista kannattavuuslaskelmista.

Kotimaa
Sokli-info Savukoskella 11.5.2015
Savukosken Sokli-infossa riittii väkeä.Jorma Korhonen / Yle

Yaran logistiikkapäällikön Eero Hemmingin mukaan Soklin kaivoksen kannattavuuteen vaikuttavat monet eri asiat, suorat ja epäsuorat. Hanke voi tyssätä, jos vaikkapa valtio päättääkin olla osallistumatta kaivoksen tarvitseman tien rakentamiseen.

Valtio on luvannut osallistua Kemijärven ja Savukosken Martinkylän välisen tieosuuden perusparantamiseen sadalla miljoonalla eurolla. Yara maksaa siitä eteenpäin, Martilta Sokliin.

Hemmingin mukaan valtion mukanaolo on ehto kaivoshankkeen edistämiselle. Ilman sitä homma ei onnistu.

– Tässä nyt lasketaan nämä kannattavuusasiat loppuun ja sitten kesälomien jälkeen tehdään periaatteellinen päätös, jatketaanko Sokli-hanketta, vai ei.

Sali ääriään myöten täynnä

Savukoskella maanantaina järjestetyssä Soklin kaivosta koskevassa yleisötilaisuudessa yritettiin hälventää kaivoksen rakentamisen aiheuttamaa epätietoisuutta.

Kaivosyhtiö Yara vastasi moniin kysymyksiin, mutta paljon asioita jäi vielä avoimeksi. Yhtiö oli tuonut Savukoskelle suuren joukon Sokliin perehtyneitä asiantuntijoita ja konsultteja.

Luontokeskuksen sali oli ääriään myöten täynnä Soklista kiinnostuneita ihmisiä. Kysymysten tulva oli lähes ehtymätön.

Rekkaralli huolestuttaa tienvarren ihmisiä

Muun muassa Soklin rikastekuljetusten rekkaralli huolestuttaa kuljetusreitin varrella asuvia ihmisiä. Tilaisuudessa muistutettiin, että kaivokselle tyhjänä palaavat rekka-autot kaksinkertaistavat ajoneuvotiheyden.

Kemin-Sompion paliskunnan poroisännälle Mika Kavakalle paljastui ympäristölupahakemuksesta, että ajoneuvomäärä onkin 300 rekkaa vuorokaudessa, eikä 80.

– Puhutaan nelinkertaisesta määrästä ja siihen vielä kaikki muu liikenne päälle. Sillä on valtava sosiaalinenkin vaikutus tälle alueelle.

Rekkaralli huolestuttaa myös martinkyläläistä porotilan emäntää Tuuli Rautava-Lakelaa.

– Sinne rekkojen sekaan on uskaliasta ja jopa vaarallista päästää lapsia koulutielle, hän kauhisteli.

Kavakka ja Rautava-Lakela sanoivat vielä kaipaavansa paljon lisätietoa kaivoshankkeesta.

Soklissa tavaraa ehkä 20 vuodeksi

Selvitysten mukaan Soklin löydös Savukoskella on yksi maailman rikkaimmista. Fosfaattia alueella riittää louhittavaksi arviolta noin kahdeksikymmeneksi vuodeksi.

Kaivoksen on laskettu työllistävän 2 000 ihmistä. Näistä hieman vajaat 300 työllistyy suoraan kaivokselle, 175 autokuljetuksiin ja noin 60 biopuupuolelle. Lopuilla on kaivoksen aiheuttamaa muuta työtä.

Soklin kaivoksen rakentaminen maksaa Yaralle noin yhden miljardin.

Yaralla on Soklin kanssa kilpaileva kaivoshanke Kanadassa. Yhtiö vie kumpaakin hanketta tasavertaisina eteenpäin.

Juttua korjattua fosfaatin riittävyysarvioinnin osalta 12.05.2015 klo 10.05