Aito kiinnostus saa oppijan unohtamaan ajankulun

Oppimishaluisenkaan tarkkaavaisuus ei tahdo enää riittää tuntien mittaisiin luentoihin, ja ryhmätöistä tulee helposti tyhmätöitä. Mutta miten oppimiskulttuuria sitten pitäisi muuttaa? Kasvatuspsykologian professorin mielestä tärkeintä on herättää oppijassa aito kiinnostus.

Aamu-tv
Piia Kuosmanen ja Kirsti Lonka
Miten oppimisen ja opiskelun pitäisi Suomessa muuttua? Sitä pohditaan tänään Espoon Otaniemessä järjestettävässä keskustelutapahtumassa nimeltä TEDx. Oppimisesta ovat aamu-tv:ssä keskustelemassa tapahtuman puhujavastaava Piia Kuosmanen sekä kasvatuspsykologian professoriKirsti Lonka Helsingin yliopistosta.

Ihmisten kärsivällisyydessä ja kyvyssä seurata pitkiä luentoja on tapahtunut viime vuosina dramaattinen muutos. Kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka Helsingin yliopistosta kertoo, että jo vartin mittainen yksinpuhelu on monelle liikaa, varsinkin jos luentoa seurataan netissä.

– Nykyään ihmiset katsovat tällaisia klippejä 3–5 minuuttia. Kaikki oppimistutkijat ovat tienneet jo 30 vuotta, että konsepti, jossa yksi puhuu ja muut kuuntelevat ei ole tehokas.

Istumisen ja passiivisen kuuntelun sijaan opiskelijoiden pitäisi Longan mukaan päästä mukaan tiedon tuottamiseen ja luomiseen yhdessä muiden kanssa. Aktivoiva opiskelu on ongelmalähtöistä, tutkivaa ja projektipainotteista.

Monilla on ryhmätöistä sellainen kuva, että ne ovat tyhmätöitä.

Kirsti Lonka

Tietokirjaa pitäisi lukea kuin salapoliisiromaania

Ryhmätyöt eivät automaattisesti ole tie onneen. Longan mukaan nykyisissä tehtävänannoissa on vielä paljon kehittämistä, jotta ryhmätilanteet todella auttavat kehittelemään ajatuksia ja syventämään oppimista eivätkä jää pelkäksi jutusteluksi.

– Monilla on ryhmätöistä sellainen kuva, että ne ovat tyhmätöitä. Niiden pitääkin olla tavoitteellisia ja pedagogisesti taitavia, jotta ne johtavat johonkin.

Sama tavoitteellisuus auttaa Longan mukaan myös kirjan lukemisessa. Pahin tapa lukea on laskea sivuja ja odottaa kahvitaukoa. Ongelmalähtöisessä oppimisessa kirjasta lähdetään etsimään vastauksia omiin tutkimuskysymyksiin ja tieto kootaan myöhemmin ryhmässä yhteen.

– Tietokirjaa lähdetään lukeamaan kuin salapoliisiromaania. Sellaisessa lukemisessa saattaa mennä ajantaju ja ihminen voi opiskella yhtä tapausta varten 15 tuntia kahden vuorokauden sisällä, saman verran kuin koko luentokurssin aikana.

Pelkkä innostus ei riitä tehostamaan oppimista

Lonka onkin huomannut ihmisten motivaatikokemuksia tutkiessaan, että tunteilla on oppimisessa suuri merkitys. Tehokkain tunteista on kiinnostus.

– Jos me saamme ihmisen kiinnostuksen heräämään, hän on valmis satsaamaan kolminkertaisen ajan itseopiskeluun ja hänen tuloksensa ovat parempia. Mutta yllättäen yleinen innostus ei olekaan niin tehokasta, sillä se ei kohdistu samalla tavalla.

Oppimisen ja koulutuksen tulevaisuudesta puhutaan tänään myös TEDx-tapahtumassa Otaniemessä. Puheenvuorot ovat katsottavissa tapahtuman internetsivuilla (siirryt toiseen palveluun).