Viileä kevät vauhdittaa kesän matkamyyntiä

Kireästä taloustilanteesta huolimatta kesän lomamatkat näyttäisivät käyvän hyvin kaupaksi. Matkanjärjestäjät ovat kuitenkin vähentäneet valmismatkojen tarjontaansa. Valmismatkojen määrää on karsittu jopa 10 prosentilla vuoden takaisesta.

talous
Perhe uimassa.
Kreikka on yhä kesäkauden selkeä ykköskohde suomalaisille ja myös Turkki on hyvin suosittu kesäaikana.Nikos Arvanitids / EPA

Viime vuonna niin sanottuja seuramatkoja oli kesäkautena myynnissä noin 480 000. Tulevalle kaudelle tarjolla on 435 000 seuramatkaa.

Muun muassa kiristynyt taloustilanne ja lomalaisten omatoimisuus on saanut matkanjärjestäjät karsimaan sarjatuotannon valmismatkoja noin kymmenellä prosentilla.

– Vaikka perinteiset valmismatkat pitävät hyvin pintansa, yhä useampi suomalainen haluaa räätälöidä matkansa oman tarpeen mukaan, Suomen matkatoimistoalan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti sanoo.

– Kyllä sitä vähintään joku lyhyempi matka loman aikana kireästä taloustilanteesta huolimatta halutaan, Mäki-Fränti jatkaa.

Suomen matkatoimistoalan liiton mukaan myös liikematkustamisessa ollaan jo matkalla ylös päin. Vuonna 2009 liikematkailu koki mittavat kolhut kun liikematkustaminen putosi liki kolmanneksen.

– Mitään 90-luvun alun laman kaltaista pudotusta ei alalla ole nähty eikä nähtävissä, Mäki- Fränti täsmentää.

Suomalaisten kestosuosikit: Kreikka ja Turkki

Kreikka on yhä kesäkauden selkeä ykköskohde suomalaisille ja myös Turkki on hyvin suosittu kesäaikana.

– Espanja on myös suosittu, mutta se on sikäli poikkeava kohde, että siellä suomalaisilla on jo paljon omia loma-asuntoja, Mäki-Fränti kertoo.

– Lähialueen matkailu on ollut selvässä kasvussa, erityisesti Baltian maat ovat edelleen kasvattaneet myyntiä.

– Yöpymiset ovat lisääntyneet perinteisten lyhyiden risteilyjen ohella, Mäki-Fränti summaa.

All inclusive -matkat perheiden suosiossa

Muutama vuosi sitten selvästi lisääntyneet all inclusive -matkat näyttäisivät säilyttäneen suosionsa esimerkiksi perheiden keskuudessa.

– Monille on tärkeää, että matkabudjetti on ennalta selvillä ja että se pitää.

All inclusive -matkat pitävät tavanomaisesti sisällään kuljetukset, majoituksen ja ateriat.

Suomen suurimmat valmismatkoja järjestävät matkatoimistot olivat viime vuonna Finnmatkat, Aurinkomatkat ja Tjäreborg. Näillä on Suomen matkatoimistoalan liiton mukaan yhteensä noin 75 prosentin markkinaosuus valmismatkojen myynnistä.

– Valmiissa matkassa on hyvät puolensa. Matkustajalla on taloudellisen turvan lisäksi apua saatavilla, jos matkan aikana satuu jotain yllättävää, Mäki-Fränti korostaa

– Esimerkiksi lakkotilanteet tai vuonna 2010 yllättänyt tuhkapilvi, joka pysäytti lennot lähes tyystin, ovat molemmat esimerkkejä siitä, miten paljon helpompaa kohteessa on toimia, jos matkanjärjestäjä on kohteessa tai ainakin langan päässä, Mäki-Fränti sanoo.

– Seuraava suuri haaste toimistoille on EU:n uusi valmismatkadirektiivi mikä entisestään laajentaa valmismatkan käsitettä, Mäki-Fränti kertoo.