Mytäjäisten suojeltu veturivarikkoalue saa uudet asukkaat jo kesällä

Varikkoalueen uusi omistaja Ari Tuhkanen hakee rakennusoikeutta rivi- ja paritaloille. Historialliseen veturitalliin ja vesitorniin hän tekisi asuntoja tai ravintolatoimintaa. Lahden kaupunki tervehtii ilolla suojelukohteen uutta omistajaa ja lupaa tukea kaavaprosessia.

Kotimaa
Ari Tuhkanen seisoo Mytäjäisten vanhan veturitallin edessä
Kirsti Pohjaväre /Yle

Mytäjäisten historiallisen veturivarikkoalueen uusi omistaja aikoo yhdistää bisneksen ja suojelukohteiden säilyttämisen. Kiinteistökehittäjänä toimiva Ari Tuhkanen näkee alueella paljon mahdollisuuksia, mutta arvioi, että ilman uudisrakentamista myöskään vanhoja rakennuksia ei pysty korjaamaan ja ylläpitämään.

– Vanhat rakennukset ovat aina kiehtoneet minua, mutta tämä on pakko miettiä bisneksen kautta. Rakennusten omistaminen tässä kunnossa ilman, että tähän saisi rakentaa mitään, olisi aika raskasta. Ilman uudisrakentamista tämä ei ole kannattavaa, sanoo Tuhkanen.

Mytäjäisten varikkoalue on valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen listalla. Alueella on 15 rakennusta, joista vanhin on vuonna 1 860 punatiilestä rakennettu veturitalli. Alueen maamerkkinä tunnettu vesitorni on rakennettu 1950-luvulla.

Museo on määrännyt aika kovat ehdot,  ja niihin ei voi puuttua.

Ari Tuhkanen

Valtion rautateiden toiminta alueella loppui 1990-luvun vaihteessa ja varikko siirtyi ensin ratahallintokeskukselle ja lopulta Senaatti-kiinteistöille. Viime vuodet tyhjillään ollut alue on joutunut ilkivallan kohteeksi.

1800-luvun tiiliseinät on päällystetty grafiteilla, ikkunoita on rikottu ja hirsirakennus osittain palanut. Uusi omistaja aikoo puhaltaa alueen uudelleen eloon.

– Suunnitelmissa on rakentaa tänne uusia asuntoja. Ne voisivat olla matalia, kaksikerroksisia rivitalo- tai paritalotyyppisiä rakennuksia. Ei montaa, ehkä 10–15 rakennusta, esittelee Tuhkanen.

Varikkoalueen rakennus.
Kirsti Pohjaväre / Yle

Kaupunki tervehtii ilolla uutta omistajaa

Alueen kaava on parhaillaan työn alla. Suunnittelijana toimii Pokko Lemminkäinen A.D. Arkkitehdeista.

– Jos kaava tulee sellaisena, kun haemme, se auttaa alueen kehittämistä, sanoo Tuhkanen.

Kaupungin kaavoitusarkkitehti Markus Lehmuskoski pitää varikkoalueesta syntynyttä kauppaa hyvin myönteisenä.

– Hieno asia, että varikolle on löytynyt uusi omistaja. Kyllä se on ollut meille huolen aihe. Se on ollut pidemmän aikaa tyhjillään ja tulevaisuus epävarma, sanoo Lehmuskoski.

Alustavissa keskusteluissa kaavaan on suunniteltu 3 500 kerrosneliötä. Se on puolet aiemman omistajan Senaatti-kiinteistöjen kaavailemasta. Museon näkemyksen mukaan nyt puhuttu lukumäärä on sovitettavissa historialliselle alueelle.

Hieno asia, että varikolle on löytynyt uusi omistaja.

Markus Lehmuskoski

Lehmuskoski näkee varikkoalueen kehittämisen realistisena, vaikka alueella onkin useita rajoitteita.

– Helpompi sanoa, mitä siinä ei ole. Se on liikenteellisesti vaikea. Rata kiertää aluetta joka puolelta. Alueella on pilaantunutta maaperää. Junaradan liikenteestä tulee melua ja tärinää. Rakennukset ovat suojelukohteita, luettelee Lehmuskoski.

Myös Tuhkanen myöntää haasteet.

– Mahdollisuudet ovat rajatut. Haemme uudisrakennusoikeutta ja samalla vahnat rakennukset tulee säilyttää. Museo on määrännyt aika kovat ehdot ja niihin ei voi puuttua, pohtii Tuhkanen.

Vanha rakennus, jossa on vanerit ikkunoissa
Kirsti Pohjaväre /Yle

Haaveena loft-asuntoja tai ravintola

Rajoituksista huolimatta Mytäjäisten uusi omistaja visioi vanhoihin rakennuksiin asuntoja tai toimistoja. Veturitallin kymmenen metriä korkeisiin tiloihin Tuhkanen tekisi loft-asuntoja tai ravintolatoimintaa.

Sitä ennen pitäisi veturien huollosta valuneet öljyt poistaa maaperästä. Arvion mukaan työn hinta olisi 400 000 euroa. Rahoituksen Tuhkanen uskoo löytyvän kaavoituksen kautta.

– Lähdetään suunnittelulla, että mitä tähän tulee, ja kelle se sopisi. Sen jälkeen etsitään yhteistyökumppaneita. Kyllä nämä suojellut rakennukset ovat haastavia, kun rakenteet ovat aika vanhoja ja tekniikka ikänsä päässä. Kaikki pitää uusia. Kustannukset ovat aika mittavia, pohtii Tuhkanen.

Mytäjäisten alue on ollut rakennuspiirtäjän koulutuksen saaneen Ari Tuhkasen kiikarissa jo kymmenen vuoden ajan. Kun alue tuli myyntiin viime syksynä, oli aika tehdä tarjous.

Uusi elämä on jo alkanut. Rakennusten ikkunoista on poistettu vanereita ja viemäreitä sekä sähköjä on tutkittu, jotta joitakin rakennuksia saadaan pian asumiskuntoon.

Ensimmäiset vuokralaiset pääsevät asumaan jo kesällä, lupaa Tuhkanen. Myös yritystoiminta alueella alkaa.

– Kesällä leipomoyrittäjä tulee VR:n sosiaalitiloina toimineeseen vanhaan rakennukseen, sanoo Tuhkanen.

Varikkoalue ja junaveturi.
Kirsti Pohjaväre / Yle