1. yle.fi
  2. Uutiset

Harva suomalainen polkee sähköpyörää – vetoapua autokorjaamosta tai kirjastosta?

Suomessa sähköpyörä on harvinainen näky liikenteessä, ja niiden osuus on vain prosentti polkupyörämyynnistä. Asiantuntijan mukaan yleistyminen vaatisi kokeilemisen helpottumista. Esimerkiksi Keski-Euroopassa autokorjaamot ovat tarjonneet sähköpyöriä "vara-autoiksi" korjauksen ajaksi.

liikenne
Nainen ajaa sähköpyörällä.
Liikennevirasto.

Kokkolalainen Kari Pappinen hankki sähköpyörän reilu 4 vuotta sitten, kun luki lehdestä Keski-Euroopassa yleistyneestä menopelistä. Pappinen kehuu sitä erityisesti kaupunkipyöränä.

– Tämä on verraton kaupungissa, kun suhaa paljon paikasta toiseen, pysähtyy liikennevaloissa ja vastaan tulee mäkiä. Lähdöissä ja mäissä tämä on todella ihana.

Pappisen sähköpyörä avustaa polkemisessa niin kauan kuin vauhti ei ylitä reilua 20 kilometriä tunnissa. Tätä nopeammassa vauhdissa omaa lihasvoimaa joutuu käyttämään selvästi enemmän.

Sähköpyöräilystä innostunut mies löytää myös kehitettävää: akku voisi kestää pidempään.

– Kun akku vanhenee, sen kesto vähenee selvästi. Alun perin tämä kesti yli 60 kilometriä, nyt 15–20 kilometriä.

Suomi on jäljessä

Suomessa sähköpyöriä näkyy liikenteessä vielä harvakseltaan, ja Liikenneviraston mukaan niiden osuus on vain prosentti polkupyörämyynnistä. Kysyntä näyttäisi olevan kuitenkin lievässä kasvussa. Vähäisen käytön taustalla on muun muassa sähköpyörän hinta.

– Uusien asioiden omaksuminen vie myös aikaa. Aikaisemmin on ajateltu, että sähköavusteisuus on jotenkin noloa ja että ilman apuakin jaksaa polkea. Nyt tällainen ajattelu on väistymässä, sanoo Liikenneviraston kestävän liikkumisen asiantuntija Tytti Viinikainen.

Esimerkiksi Keski-Euroopassa sähköpyörien osuus on selvästi suurempi. Alankomaissa osuus on Liikenneviraston tietojen mukaan 20, Saksassa 5, Ruotsissa 3 ja Tanskassa 3,5 prosenttia.

Ehkä sitä joskus ihmetellään, kun joku menee vihellellen ohi ylämäessä.

Kari Pappinen, Kokkola

– Monissa maissa erityisesti työmatkapyöräilijät ovat ottaneet ne omakseen. Sähköavusteisuus auttaa esimerkiksi ylämäessä sen verran, ettei hiki ehdi tulla eikä perille päästyään tarvitse mennä suihkuun, Viinikainen sanoo.

Sähköpyörä kirjastosta tai autokorjaamosta?

Liikennevirasto on laatinut yhteistyökumppaneidensa kanssa sähköpyöräilyn edistämisohjelman.

– Niiden käyttöön ottaminen on sekä terveys- että ympäristöteko, Viinikainen perustelee.

Keskeistä hänen mukaansa on se, että mahdollisimman moni pääsisi kokeilemaan niitä.

– Esimerkiksi kirjastot voisivat lainata tai energiayhtiöt vuokrata sähköavusteisia pyöriä. Esimerkiksi Keski-Euroopassa autokorjaamot ovat tarjonneet sähköpyöriä "vara-autoiksi" korjauksen ajaksi, Viinikainen kertoo.

Kokkolalainen Kari Pappinen ei aio vaihtaa kaupunkiajossa sähköpyörää tavalliseen pyörään. Hän on kotikaupungissaan harvinaisuus, joka kuitenkin herättää vain harvoin huomiota.

– Ehkä sitä joskus ihmetellään, kun joku menee vihellellen ohi ylämäessä, Pappinen nauraa.

Lue seuraavaksi