Google napsii suomalaisten mainoseuroja

Google, Facebook ja YouTube syövät yhä suuremman osan suomalaisesta verkkomainonnasta. Sanomalehtien Liiton johtaja uskoo, että tilanne taittuu lähivuosina.

Kotimaa
Kaavio digimainonnan jakautumisesta. Suomalainen media saa puolet, toinen puolisko menee Googlelle, Facebookille ja Youtubelle.
Yle Uutisgrafiikka

Mediataloissa on painittu jo tovi mittavan haasteen kanssa. Digimainonta kasvaa kaiken aikaa, mutta merkittävä osa siihen Suomessa käytetyistä rahoista valuu ulkomaille.

– Se on haaste media-alalle, Suomelle ja Suomen sanomalehdille, että meiltä valuu paljon rahaa ulkomaille, Sanomalehtien liiton johtaja Sirpa Kirjonen toteaa.

Digitaaliseen eli verkkomainontaan käytetään Suomessa jo enemmän rahaa kuin televisiomainoksiin.

Tammi-maaliskuussa siihen paloi lähes 68 miljoonaa euroa, kun tv-mainontaan käytettiin viisi miljoonaa vähemmän.

Pian verkon mainonta painaa myös painettujen sanomalehtien ohi. Ne ovat olleet iät ja ajat mediamainonnan suurin ryhmä.

– Sanomalehdet kehittävät koko ajan digitaalisia palveluja, ja ne haastavat kyllä nämä isot toimijat Suomessa, Kirjonen uskoo.

Google kahmaisee

Tammi-maaliskuussa Suomen digimainonnasta arviolta puolet päätyi Googlen, Facebookin ja YouTuben kassaan.

Raha on pois Suomen kaupallisilta mediataloilta, kuten esimerkiksi Sanomalta tai Alma Medialta.

Kirjonen uskoo, että mediatalot pärjäävät kilpailussa.

– Täytyy tehdä entistä parempia suomalaislähtöisiä tuotteita sekä kehittää teknologiaa. Mainostajille täytyy tuottaa uudenlaisia palvelumuotoja, eli että mainos kulkee siellä, missä ihmisetkin.

On todennäköistä, että esimerkiksi Google vie lähitulevaisuudessa yhä useamman suomalaisen mainoseuron.

– Lyhyellä aikavälillä kyllä, mutta toivon mukaan sellainen taite tapahtuisi muutamassa vuodessa, että esimerkiksi hakumainonnasta jäisi enemmän rahaa Suomeen.

Kirjonen uskoo, että se on mahdollista.

– Pystymme vastaamaan haasteeseen kertomalla enemmän lukijoistamme ja verkkopalvelujen käyttäjistä. Tuotetaan sitä tietoa, joka muutetaan biteiksi. Sitä tarvitaan.