Näin keskusteltiin ulkonäöstä ja palvelusta: Vaatetus vaikuttaa usein, muttei aina

Asiakkaan asun ja palvelun laadun yhteys herätti vilkkaan keskustelun Yle Perämeren nettisivuilla. Moni on saanut huonoa palvelua esimerkiksi epäsiistin pukeutumisen tai nuoren iän vuoksi, mutta osalla on myyjistä pelkkää hyvää sanottavaa.

Osallistu
Asiakkaita vaatekaupassa.
Yle

Oululaisen Sinikka Lomakan kokemus lenkkivaatteissa saadusta huonosta palvelusta herätti runsaasti huomiota Ylen nettisivuilla. Moni keskusteluun osallistunut oli kokenut vastaavaa, niin autokaupoissa kuin vaatekaupassakin.

Tuttu tilanne, palvelu riippuu siitä, miten asiakas on pukeutunut. Liikenaisen asu on joskus myös haitta. Olen mennyt kaupunkiasussani ostoksille urheiluliikkeeseen. Siellä on saanut liikkua ihan rauhassa.

Menin farkuissa, t-paidassa ja lippalakissa autokauppaan ostamaan uutta, jo ennalta valitsemaani henkilöautoa. Puolen tunnin renkaanpotkimisen jälkeen vaivautui yksi myyjistä pysähtymään kohdalleni kysyen että tuleeko minulle jo jotain? Vastasin tylyhkösti, että "Ei."

Rähjäisen ja kulahtaneen ulkonäköni takia en liikkeissä saanut useinkaan muuta kuin myymäläetsivän kiinnostuksen. Tästä johtuen ostankin nykyään netistä sen mitä tarvitsen tai haluan - useinmiten ulkomaisesta verkkokaupasta.

Toisaalta suomalainen ei aina edes kaipaa palvelua.

Itse menen tarkoituksella räjähtäneen näköisenä kaupoille, en pidä yhtään liian tungettelevasta myyntityöstä vaikka työtäänhän henkilökunta vain tekee.

En halua lipeviä myyjiä kimppuuni vaan haluan rauhassa katsella. Osaan kyllä pyytää myyjien apua jos sitä tarvitsen, mutta silloin edellytän palvelua oli päällä sitten farkut ja huppari tai kauluspaita ja housut.

Kaikilta ei heru ymmärrystä niille, jotka ylipäänsä menevät kaupoille epäsiististi pukeutuneina. Näin kirjoittaa esimerkiksi nimimerkki "A. Lindersson":

On aivan oikein, että nuhjuinen ihminen saa huonompaa palvelua. Kotona saa jokainen olla vaikka minkä näköisenä variksenpelättimenä, mutta kun liikutaan ihmisten ilmoilla, on vain hyvien tapojen mukaista huomioida toiset ihmiset siistillä ulkoasulla.

Muun muassa nimimerkillä "Vain hyvää palvelua" on täysin päinvastaisia kokemuksia.

On pelkästään positiivisia kokemuksia palvelusta. En meikkaa koskaan ja leikkaan hiukseni itse (50-vuotias rouva), mutta ilmeisesti jo se, että katse on kirkas ja ryhti suora eikä henki haise vanhalle tai uudelle viinalle, riittää vakuuttamaan myyntihenkilöt ostokyvystäni ja -halustani.

Kaupoille huono palvelu kostautuu kommenttien perusteella poikkeuksetta. Samaan liikkeeseen ei enää astuta, vaan rahat viedään kilpailijalle.

Äänestän jaloillani, jos kaupan linja on tyly.