Koe uusi yle.fi

Luontomatkailu vetää edelleen – Eräjormailun sijaan urbaani retkeilijä haluaa luonnon, lounaan ja latten

Luontomatkailuun sijoitettu euro tulee takaisin kymmenkertaisena. Luonnossa liikkujien kukkarolle havittelee myös Hyvinkää, joka haluaa elvyttää legendaarisen Sveitsin alueen.

Kotimaa
Nuusion kansallispuisto
YLE

Kilpailu pääkaupunkiseudun luontomatkailijoista kiihtyy. Nyt myös Hyvinkää haluaa oman osansa kasvavasta luonnossa liikkujien virrasta. Hyvinkää on elvyttämässä kuuluisaa Sveitsin aluetta uudelleen matkailukäyttöön. Sveitsiin kaavailtiin takavuosina jopa kansainvälisen tason hiihtokeskusta.

Hyvinkäällä kerätään yhteen eri tahoja, jotka voisivat tarjota palveluja matkailijoille Sveitsin alueella. Myös merkittyjä reittejä ollaan uusimassa. Sveitsi ei ole vain luontoa, alueella on myös hotelli, iso uimala, jää- ja curlinghalli, laskettelurinne, golfkenttä, merkittyjä reittejä satoja kilometrejä ja jopa ratsastustalleja. Juna-asemakin on kävelymatkan päässä.

– Luonto ja puitteet ovat Sveitsissä hienot, nyt puuttuu tekijöitä. Luonnossa liikkuville pitää olla tarjolla ruokaa ja palveluja, Hyvinkään matkailusihteeri Tarja Haukkasalo sanoo.

Hyvinkää hakee Sveitsille uutta nousua Hyrian opiskelijoiden voimin, jotka tuotteistavat Sveitsin tälle vuosituhannelle. Kaupunki on kutsunut myös koolle tukun yrittäjiä ja muita tahoja, jota voisivat tarjota palveluja luonnossa lliikkujille.

Luonto ja puitteet ovat Sveitsissä hienot, nyt puuttuu tekijöitä.

Tarja Haukkasalo

Luontoa ja lattea

Hyvinkään Sveitsistä päivän pyörämatkan päässä on Nuuksion kansallispuisto. Sen kupeeseen rakennettiin Luontokeskus Haltia kolme vuotta sitten. Keskuksen johtajalle Tom Selänniemelle on kertynyt melkoinen takapuolituntuma siitä, mitä tämän päivä luonnossa liikkuja haluaa.

– Meillä tuotteet tehdään edelleen valitettavasti kokeneille retkeilijöille. Urbaani retkeilijä haluaa käydä kahvilla kun huvittaa, mennä valmiille tulille ja syödä muutaman tunnin ulkoilun päätteeksi ravintolassa maistuvan lounaan, Selänniemi sanoo.

Haltiassa vieraili viime vuonna 120 000 ihmistä. Nuuksion kansallispuistossa patikoijia oli 300 000 ja jos mukaan ynnätään lähialueen muut kohteet nousee kävijämäärä 700 000.

Meillä tuotteet tehdään edelleen valitettavasti kokeneille retkeilijöille.

Tom Selänniemi

Selänniemi toivottaakin Hyvinkään Sveitsin tervetulleeksi apajille.

– Kysyntä hyville luontokohteille on kova, Selänniemi korostaa.

Raha kasvaa puissa

Metsähallituksen tuoreen tutkimuksen mukaan verovaroin ylläpidettäviin kansallispuistoihin sijoitettu euro jättää lähialueelle 10 euroa retkeillijää kohden. Suosituimmissa kansallispuistoissa hyötysuhde on vielä tätä korkeampi, keskimäärin 14 euroa.

Selänniemi uskoo, että kaava pätee myös muissa hyvin hoidetuissa luontokohteissa. Selänniemen mukaan pelkkä kaunis maisema ei riitä, sillä suomalaisesta luontomatkaajasta on tullut parissakymmenessä vuodessa vaativa ja maksukykyinen asiakas.

– Alueen yrittäjien on verkostoiduttava ja unohdettava kateus. Yksi hoitaa majoituksen, toinen ruuan, kolmas opastaa metsässä, Selänniemi luettelee.

Luontokeskus Haltialla on peräti 50 yhteistyöyritystä.

Selänniemen mukaan markkinointi on monissa upeissakin luontokohteissa jorpakossa.

– Matkatoimistoilla on aivan turhaan huono kaiku yrittäjien silmissä, koska ne ottavat oman siivun kakusta. Mutta nehän hoitavat juuri sen markkinoinnin millä niitä asiakkaita saa tulemaan, Selänniemi painottaa.

Selänniemen mukaan viimeistään nyt sosiaalinen media on valjastettava mukaan luontokohteiden markkinointiin, muuten menee metsään.