Eikö treeni kulje? – Syy saattaa olla kuukautisissa

Nykyään myös monet naiset ovat alkaneet urheilla yhä tavoitteellisemmin. Timmin ja lihaksikkaan kropan tavoittelussa saattaa oman kehon kuuntelu unohtua. Naisilla hormonikierto vaikuttaa treenaamiseen.

Kotimaa
Johanna Koskinen treenaa kuntosalilla.
Joni Tammela / Yle

Kroppa tuntuu väsyneeltä ja kuntopyörällä polkeminen erityisen raskaalta. Vaikka harjoittelu kuinka tökkii, niin moni kuntoilija jatkaa hölläämättä.

Liikunta tasoittaa hormonimyrskyä, mutta silti ei pitäisi lähteä myöskään puskemaan väkisin.

Maarit Valtonen

Liian ankara treenaaminen voi kuitenkin johtaa ylikuntoon, eikä harjoitus silloin kehitä. Suorituskykyyn vaikuttavat varsin monet eri tekijät, muun muassa uni, ravinto, stressin määrä ja infektiot.

Naisilla selitys takkuiseen treenipäivään voi olla myös tulossa olevat kuukautiset. Liikuntalääketieteen erikoislääkäri Maarit Valtonen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksesta suosittelee hormonikierron huomioimista harjoittelussa.

– Ennen kuukautisia voi olla paha olla ja tulla jopa PMS-oireita. En kehottaisi sellaisena päivänä kokonaan lepäämään, kevyt liikunta tasoittaa hormonimyrskyä, mutta silti ei pitäisi lähteä myöskään puskemaan treeniä väkisin, kertoo Valtonen.

Kuukautisten poisjääminen terveysriski

Naisen hormonikierto puhuttaa urheilupiireissä nyt aiempaa enemmän. Takavuosina suomalaisessa kilpaurheilussa, varsinkaan kestävyyslajeissa ei pidetty huonona asiana, että hormonikierto häiriintyy ja että kuukautiset jäävät naisella pois. Nyt asiaa ymmärretään Valtosen mukaan laajemmin.

Nyt tiedetään, että kuukautisten jääminen pois ei ole mikään vaaraton tilanne.

Maarit Valtonen

– Nyt tiedetään, että kuukautisten jääminen pois ei ole mikään vaaraton tilanne. Normaali hormonikierto kertoo naisen elimistön toimivasta hormonitoiminnasta ja se on todella tärkeä osa naisen hyvinvointia.

Jos kuukautiset jäävät pois kovan harjoittelun ja laihtumisen takia, niin se lisää riskiä esimerkiksi rasitusmurtumiin ja ylirasitustilaan, kertoo Valtonen. Kropan kokonaishyvinvointia pitäisi siis vaalia.

Liika on liikaa

Jotta kehitystä tapahtuu, pitää harjoittelussa välillä kiusata kroppaa ja mennä niin sanotulle ”punaiselle alueelle” eli yli oman suorituskyvyn. Liiassa treenaamisessa piilee kuitenkin sudenkuoppansa.

– Jos treenataan jatkuvasti punaisella alueella, eikä palautumista tapahdu, niin ylikunto uhkaa. Kuntoilijankin olisi osattava erottaa, milloin kipu on hyvää kipua, joka kuuluu kovaan treenaamiseen ja milloin taas epäterveellistä kipua, jolloin pitäisi osata höllätä.

Valtonen haluaa muistuttaa kuntoilijoita, että tehty harjoitus nostaa suorituskykyä nimenomaan palautumisen aikana. Palautumispäivien jättäminen väliin näkyy taas lääkärin vastaanotolla.

Kuntoilijankin olisi osattava erottaa, milloin kipu on hyvää kipua ja milloin taas epäterveellistä kipua.

Maarit Valtonen

Elämä muutakin kuin treeniä

Ylirasitustila saattaa olla hämmentävä ja vaikuttaa myös psyykkiseen hyvinvointiin. Mieli voi olla maassa ja saattaa olla tunne, että elämä kaatuu päälle. Treeni, joka on yleensä tuntunut hyvältä, ei yhtäkkiä maistukaan.

Valtonen korostaa, että riittävä palautuminen harjoituksen jälkeen on erityisen tärkeää. Tavoitteellisessa treenaamisessa moni tuijottaa Valtosen mukaan vain laadittua harjoitusohjelmaa ja unohtaa helposti, että elämässä on paljon muutakin kuin harjoittelu. Kokonaiskuormitukseen vaikuttavat niin työelämän, vapaa-ajan kuin ihmissuhteittenkin käänteet.

Harjoittelusta palautuminen riippuu siitä, mitä harjoituksen jälkeen tekee.

– Jos vaikka lähtee juhlimaan, niin se voi tarkoittaa, että palautumista ei tapahdu sellaisena päivänä riittävästi. Tai jos työssä on kova stressi, niin se vaikuttaa myös palautumiseen.