Ison valliriutan laivaväylistä tehdään kaksikaistaisia törmäysriskin vähentämiseksi

Australian korallimerellä seilaaville aluksille tulee rajoituksia paljon aiempaa suuremmalle alueelle. Unesco päättää ensi kuussa, riittääkö se, vai julistetaanko ainutlaatuisen alueen olevan vaarassa.

Ulkomaat
Queenslandin rannikolla sijaitseva koralliriutta.
Queenslandin rannikolla sijaitseva 2 300 kilometrin pituinen Iso valliriutta on toistaiseksi yksi maailman parhaiten säilyneistä koralliriutoista.AIMS / EPA

Australia laajentaa Isoa valliriuttaa ympäröivän suoja-alueen yli kaksinkertaiseksi. Hallitus päätti laivaliikenteen lisärajoituksista suojellakseen riutan herkkää eläimistöä. Australian viime vuonna tekemä esitys hyväksyttiin kansainvälisen meriliikennejärjestön IMO:n kokouksessa Lontoossa myöhään perjantaina.

Australia ryhtyi lisäämään rajoituksia, kun YK:n tiede- ja kulttuurijärjestö Unesco oli ilmoittanut harkitsevansa Ison valliriutan määrittelemistä vaarantuneeksi. Riutta on Unescon maailmanperintölistalla.

Rajoitukset ulotetaan asteittain 140 prosenttia aiempaa suuremmalle merialueelle, kaikkiaan 565 000 neliökilometrille.

Alueen vilkkaita laivaväyliä käyttävät kauppa-alukset saavat vastedes saattajakseen erityisen riuttaluotsin, ja viime vaiheessa väylistä tehdään kaksikaistaisia törmäysriskin eliminoimiseksi.

Huoli laivaliikenteen uhasta Isolle valliriutalle heräsi vuonna 2010, kun hiililastissa seilannut kiinalaisalus ajoi riutalle ja aluksesta uhkasi vuotaa öljyä. Australian Queenslandin osavaltion hiiliteollisuuden vaatimia laivakuljetuksia on sen jälkeen pidetty erityisenä riskinä.

Unesco päättää ensi kuussa, pannaanko riutta vaarassa olevien kohteiden listalle. Viime kesänä päätöstä lykättiin.

Lähteet: Reuters, Yle Uutiset