Maratonjuoksijan ravintotankkaus on yksilöllistä

Maratonjuoksijalle ei ole yhdentekevää, mitä hän nauttii esimerkiksi yli 42 kilometrin täysmaratonilla. Keho tarvitsee niin nestettä, sokeria kuin suolojakin. Tankkaustarve on kuitenkin varsin yksilöllinen.

Kotimaa
Maratonjuoksun huoltopisteen tarjontaa
Pekka Sivukari / Yle

Maratonkausi on käynnistynyt tältä vuodelta. Viikonvaihteessa (16.5.) juostiin Joensuu Maraton, joka kokosi jälleen satoja juoksijoita erimittaisille reiteille. Kymmenen kilometrin mittaisen lenkin varrella oli kolme huoltopistettä, joissa tarjottiin niin nestettä kuin purtavaakin.

– Yleensä maratonjuoksun varrella tarjotaan urheilujuomaa, vettä, banaania ja suolakurkkua. Näin saadaan turvattua kehon tarvitsema neste-, sokeri- ja suolavaje, sanoo Joensuu Maratonia järjestävän Joensuun Katajan Tomi Pyylampi.

Usein tarjolla on myös aivan tavallista merisuolaa.

– Merisuolaa nautitaan juoksun aikana laittamalla sitä suuhun hyvin pieni hyppysellinen. Suolan tarkoituksena on estää juoksunaikaisten kramppien syntyminen

Merisuolaa nautitaan juoksun aikana laittamalla sitä suuhun hyvin pieni hyppysellinen

Tomi Pyylampi

– Keskimääräisesti ihmisten elimistö kestää paremmin tavallista merisuolaa kuin suolaa, joka tulee energiajuoman tai urheilujuoman mukana, lisää Pyylampi.

 Maratontankkaus on yksilöllistä

Tomi Pyylammen mukaan kannattaa testata, tarvitseeko juoksun aikana vettä vai urheilujuomaa. Joillekin sopii urheilujuoma, toisille taas ei. Aina pitää kuitenkin nauttia myös vettä.

– Juostessa vatsa on kovilla jo tärinänkin vuoksi, joten en ihan kylmiltään lähtisi urheilujuomaa maratonilla nauttimaan, sanoo Tomi Pyylampi.

Vaikka esimerkiksi Joensuun noin 10 kilometrin lenkillä olikin 3 huoltopistettä, niin kaikki eivät tankkaa jokaisella huoltopisteellä. Jotkut tankkaavat juoksun aikana vain joitakin kertoja ja maailmalla on myös harvoja sellaisia juoksijoita, jotka eivät tankkaa kertaakaan maratonin aikana.

Urheilujuomaa maratonilla
Pekka Sivukari / Yle

Pitkänmatkan juoksussa tarvitaan tankkausta muun muassa nestehukan vuoksi. Hikoilu vie mukanaan nesteitä ja ne on korvattava jollakin. Jos kehoon tulee nestehukkaa, on siitä seurauksena kramppeja.

Nestehukka voi tuntua myös krapulalta ja seurauksena voi olla oksentamista.

– Huonoa oloa lisää kovan juoksualustan aiheuttama tärinä ja ärsytys vatsan limakalvolla, kertoo Pyylampi.