Malmin lentokenttää koskeva raportti aiheutti ison sotkun – "Ei vastaa LVM:n, Trafin, Finavian tai kaupungin linjaa"

Asiaa tuntevien mukaan raportti noudattaa lähinnä Malmin lentotoiminnan puolustajien näkemyksiä.

Kotimaa
Pienkone Malmin lentokentällä Helsingissä maanantaina 5. elokuuta 2013.
Finavia vetäytyy Malmin lentokentältä vuoden 2016 lopussa.Markku Ulander / Lehtikuva

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan sunnuntaina julkaistu raportti Malmin lentokentästä ei vastaa ministeriön, liikenteen turvallisuusviraston Trafin, lentokentistä vastaavan Finavian tai Helsingin kaupungin linjaa.

LVM:n viestinnästä kerrotaan, että liikenneministeri Paula Risikko (kok.) oli taannoin pyytänyt suullisesti raporttia. Pyynnön mukaan ministeriö kaipasi arvioita siitä, kuinka Malmin kenttää aiotaan hoitaa vuosina 2016–2018, joten tältä osin raportti on laajempi.

Asiaa tuntevat arvioivat, että raportti on työryhmän puheenjohtajan, ilmailuasiantuntija Esa Korjulan käsialaa. Siitä kertoo myös se, että vaikka työryhmässä oli edustajia myös Trafista, Finaviasta ja Helsingin kaupungilta, julkaistiin raportti ilman niiden hyväksyntää.

Korjula ihmettelee väitettä.

– Koko työryhmän työ kesti viisi kuukautta, joista noin kahden kuukauden ajan valmisteltiin raporttia. Siitä laadittiin useita luonnosversioita, joista viimeinen erikseen hyväksytettiin työryhmän jäsenillä ennen sen julkaisua, Korjula sanoo.

Ministeriön mukaan raportissa on myös suoranaisia virheitä. Liikenneministeriössä raportin sisältöä ei käyty etukäteen läpi, koska kyseessä ei ole sen raportti.

Raportissa Malmin lentoasemalle esitetään jatkoaikaa ainakin vuoteen 2020, jolloin Helsinki on aikeissa aloittaa asuntojen rakentamisen alueelle.

Täydennetty 19.5.2015 kello 12.54 Korjulan kommentti.