Kauppa linjasi: Ei alkoholittomia juomia alaikäisille – pullojen muoto on väärä

Kaupat saavat kieltäytyä myymästä alkoholitonta siideriä tai olutta lapsille ja nuorille, vaikka laki myynnin salliikin.

Kotimaa
alkoholiton siideripullo kädessä
Satu Krautsuk / Yle

Pieni K-market Mussalo Kotkassa pyrkii suitsimaan alkoholittoman oluen ja siiderin myyntiä alaikäisille. Nuori, 13-14-vuotias tyttö halusi jokin aika sitten ostaa alkoholitonta siideriä.

– Pyysin, että hän vaihtaisi pullon limsaan tai mehuun, koska ihmisille voi tulla väärinkäsityksiä, kertoo kauppias Anne Suhonen.

Hieman aiemmin kauppias oli myynyt alkoholitonta olutta toiselle alaikäiselle tytölle. Vastaavia tapauksia on ollut aikaisemminkin.

– Kun nuorilla on ollut pulloja kädessä tuolla pihalla, toiset asiakkaat kysyvät että myydäänkö teillä alaikäisille siideriä. Ja näyttäähän se pahalta, Suhonen toteaa.

Pahimmassa tapauksessa joku on soittanut alkoholitarkastajalle. Asiasta on keskusteltu kaupan koko henkilökunnan kesken.

Toiset asiakkaat kysyvät, että myydäänkö teillä alaikäisille siideriä.

Anne Suhonen

– Kaikki ovat sitä mieltä, ettei ole kiva juttu kun alaikäiset opettelevat siiderin makuun. Haluaisimme kieltää näiden juomien myynnin alaikäisille kokonaan. Ei vain ole lakia, johon voisi vedota.

Kielto helpottaa kassan työtä

Etelä-Suomen aluehallintovirastosta kerrotaan, että se tarkkailee 2,8 prosenttia ja sitä suurempia määriä alkoholia sisältävien juomien sekä ykkösoluen myyntiä.

– En tiedä, kenelle rajan alittavat juomat kuuluvat. Kaupalla on kuitenkin oikeus kieltäytyä myymästä, jos se niin haluaa. Ketjut tekevät päätöksiä itse, ja me olemme käytännöt hyväksyneet, linjaa alkoholitarkastaja Jarmo Castrén.

Päivittäistavarakauppayhdistyksellä on ollut voimassa jo vuosien ajan suositus, jonka mukaan alle 1,2 prosenttia alkoholia sisältäviä juomia ei myydä alaikäisille.

– Suositus käsittää myös ne juomat, joissa alkoholiprosentti on nolla. Jokainen kaupparyhmä tekee kuitenkin itsenäisesti päätöksen, noudattaako se suositusta vai ei, kertoo yhdistyksen asiantuntija Merja Söderström.

Kaupalla on oikeus kieltäytyä myymästä, jos se niin haluaa.

Jarmo Castrén

Yhdistyksen mukaan yhtenäinen ohjeistus helpottaa ja sujuvoittaa kassan työtä, koska alkoholittomissakin juomissa voi tuotteesta riippuen olla pieniä määriä alkoholia.

– Kassalla on helpompi työskennellä, kun ei tarvitse katsoa alkoholiprosenttia jokaisesta juomasta erikseen. Nuori muistaa itsekin paremmin ettei saa ostaa alkoholittomia, kun tulee torjutuksi.

Viestiä kannattaa miettiä

Kesko rinnastaa alkoholittoman siiderin ja oluen myynnin energiajuomiin. Vanhemmat, koulut ja kansalaisjärjestöt ottavat silloin tällöin yhteyttä K-kauppiaisiin vaatien energiajuomille ikärajoja.

– Kauppias voi ohjeistaa kauppansa toimimaan siten, että energiajuomia ei myydä esimerkiksi alle 15-vuotiaille lapsille, sanoo tiedottaja Otto Heinonen Keskon päivittäistavarakaupan viestinnästä.

Lähtökohtaisesti tuotteet ovat kaikkien asiakkaiden ostettavissa, jollei laki toisin määrää.

– On kunkin mietittävissä, mitä 14-vuotias tyttö siideripullo kädessään viestii ympäristöönsä ja muille teineille, Heinonen toteaa.

Onko siideri uusi energiajuoma?

K-Market Mussalossa on huomattu, että nuorten energiajuomabuumi on menossa ohi.

Pelottaa, että tästä tulee uusi muotijuttu. On kamalaa, kun ihmiset alkavat puhua.

Anne Suhonen

– Pelottaa, että tästä tulee uusi muotijuttu. On kamalaa, kun ihmiset alkavat puhua, kauppias Anne Suhonen sanoo.

Eniten Suhosta harmittaa se, että alkoholiton siideri myydään täysin samanlaisessa pullossa kuin alkoholia sisältävä versio.

– Toiveena olisi, että pulloista tehtäisiin erinäköisiä. Kun nuoria nähdään tuolla pihalla juomassa, niin ei kenellekään tule mieleen, että kyseessä on alkoholiton siideri.

Brändiä vaikea muuttaa

Golden Capia valmistavalle Sinebrychoffille ei ole tätä ennen kantautunut palautetta alkoholittoman siiderin pullon muotoilusta.

– Ei kukaan ole osannut ajatella, että pullon muoto olisi ongelma tai tulisi mielikuva, että alaikäiset läträisivät alkoholin kanssa, sanoo viestintä- ja lakiasiainjohtaja Marja-Liisa Weckström.

Weckströmin mukaan koko brändille on tehty yhtenäinen muoto, jota on vaikea lähteä muuttamaan.

Nolla on nolla. En näe alaikäisten siiderin ostossa ongelmaa.

Marja-Liisa Weckström

– Mitä enemmän erilaisia pulloja ja muotoja, sitä enemmän kompleksisuutta tuotantolinjoilla. Pitäisi myös selvittää, onko kyseessä paikallinen vai laajempi ongelma.

Weckström ei näe ongelmaa siinä, että alaikäiset oppivat juomaan alkoholitonta siideriä.

– Nolla on nolla. En näe alaikäisten siiderin ostossa ongelmaa, kun juomassa ei ole alkoholia.