Parasta propagandaa 80 vuotta sitten – kun Hitler autobahnin varasti

Natsit juhlivat jättimäisesti ensimmäisen moottoritien eli autobahnin avaamista Saksassa toukokuun 19. päivänä vuonna 1935. Jotta Hitleristä saatiin autobahnin keksijä, oli natsien ensin muutettava historiaa. Weimarin tasavallan aikana natsit ja kommunistit inhosivat autoilua.

Ulkomaat
Kartta.
Ala-Saksin osavaltion arkistosta löytyneestä kuvasta selviää Reichsautobahn-tieverkon tilanne 1939. Yhtenäisen viivan tieosuudet olivat valmiina, pisteelliset rakenteilla ja valkoisella viivalla merkityt tieosuudet oli päätetty rakentaa. Natsien suunnittelemat tuhat kilometriä vuodessa eivät toteutuneet. Sodan alkaessa autobahnia oli rakennettu vasta 3 000 kilometriä.Niedersächsische Landesbehörde für Straßenbau und Verkehr

Kolmannen valtakunnan johtaja Adolf Hitler oli tietysti paikalla tasan 80 vuotta sitten, kun ensimmäinen 22 kilometrin pätkä autobahnia avattiin Frankfurtin ja Darmstadtin välillä.

Autobahn-hanke oli Hitlerin takinkääntö. Vielä Weimarin tasavallan aikana natsit ja kommunistit inhosivat autoilua. Natsien mukaan autoilu oli tuolloin pelkkää kapitalistien luksusta. Mielipidettä vahvisti se, että juutalaiset liikemiehet olivat autoilusta innoissaan ja suunnittelivat jo 20-luvulla kiivaasti erilaisia tiehankkeita.

Hitler itse oli junamatkailun suuri ystävä. Hänen visioissaan autoilu keskittyisi kaupunkeihin ja kaupunkien väliset pidemmät matkat liikuttaisiin junalla. Natsien mielestä myös tieverkkoon piti korkeintaan panostaa kaupunkien keskustoissa. Edes kaupunkeja kiertäviä kehäteitä natsit eivät ennen valtaannousuaan halunneet.

Valta vaihtui tammikuussa 1933 ja samalla muuttui mieli. Hitler itse suoritti Frankfurtin ja Darmstadtin välisen autobahnin rakennustöiden avauslapionpiston jo samana kesänä. Tieosuudesta tulisi Saksan ensimmäinen Reichsautobahn.

Ja sitten autobahn keksittiin uudelleen

Huippunopeiden yhteyksien Reichsautobahn-verkon piti kattaa koko maa seuraavien kuuden vuoden aikana. Tavoitteena oli tuhat kilometriä uutta moottoritietä vuodessa. Kansalta puuttuivat vielä autot ja raha, mutta sekin ongelma oli tarkoitus ratkaista lähivuosina.

Kansallissosialistit halusivat osoittaa jättihankkeellaan ylivertaisuutta. Autobahneista ei tulisi ainoastaan riittävän hyviä teitä, vaan aivan valtavia väyliä, joita muut kadehtisivat.

Hitlerillä oli kuitenkin ongelma. Ensimmäinen moottoritie oli jo ennen natsien valtaannousua olemassa. Kölnin ylipormestari Konrad Adenauer oli ehtinyt vihkiä Kölnin ja Bonnin välisen Nur-Auto-Straßen käyttöön edellisenä vuonna.

Kiusallisesta tilanteesta selvittiin numeroimalla tieosuus tylysti uudestaan. Sen suuremmitta seremonioitta muutettiin Saksan todellinen ensimmäinen nelikaistainen moottoritie pelkäksi tavalliseksi maantieksi.