Taloyhtiön yhteinen auto vähentää parkkipaikkakuluja

Taloyhtiöiden asukkaiden yhteiskäyttöautot tekevät tuloaan Keski-Suomeen. Ensimmäinen yhteiskäyttöauto otettiin kokeiluun Jyväskylässä Ainolassa toukokuun alussa. Yhteisauton ansiosta vuokralainen ei tarvitse omaa autoa, mikä vähentää myös parkkipaikkojen tarvetta.

Kotimaa
VVO:n ensimmäinen taloyhtiöiden yhteiskäyttöauto otettiin käyttöön Jyväskylässä toukokuussa 2015.
VVO:n ensimmäinen taloyhtiöiden yhteiskäyttöauto otettiin käyttöön Jyväskylässä toukokuussa 2015.Tenho Tornberg / Yle

Ensimmäinen taloyhtiön yhteiskäyttöauto on otettu käyttöön Jyväskylän Ainolassa. Kolmen taloyhtiön käytössä oleva auto on herättänyt kiinnostusta asukkaissa, kertoo talotoimikunnan puheenjohtaja Aune Poutanen.

- Minusta tänä on aika kiva idea. Olen huomannu, että jonkin verran auto on pois tuosta parkkipaikalta, että ajoja on.

Ainolan yhteiskäyttöauto on VVO:n vuorka-asukkaiden käytössä. Ainola valikoitui kokeilualueeksi Jyväskylässä hyvän asuntokeskittymän takia, kertoo VVO:n vuokrauspäällikkö Mikko Purola.

- Ainola oli sopiva alue. Siellä on meidän Lumo-vuokrataloja noin kymmenkunta aika lähellä. Ajattelimme, että asuntojen on hyvä olla noin kilometrin säteellä auton sijaintipaikasta. Näin saataisi sille mahdollisimman paljon käyttöä.

Yhteiskäyttöauto on jo aiemmin otettu käyttöön Tampereella ja Helsingissä. Yhteiskäyttöauton tarjoaminen vuokralaisten käyttöön pyrkii edistämään ekologista ajattelua, kertoo VVO:n aluepäällikkö Harri Lehtonen.

- Kaikkea ei tarvitse omistaa itse. Autoa voi käyttää ja maksaa ainoastaan siitä, kun tarvetta on. Auto maksaa vuokralaiselle noin 30% normaalia autonvuokrausta vähemmän.

Yhteiskäyttöautot voivat vaikuttaa pidemmällä tähtäimellä myös kaavoitukseen ja vähentää taloyhtiöiden parkkipaikkakuluja, Harri Lehtonen jatkaa.

- Autopaikkojen määrää pystytään tällä vähentämään kohdekohtaisesti 30-40 prosenttia. Tämä voidaan huomioida jo kaavoitusvaiheessa eli autopaikkoja ei tarvitse rakentaa niin paljon.

Saksassa yhteiskäyttöautot ovat saaneet suuren suosion. Saksassa yhden yhteiskäyttöauton on laskettu korvaavan peräti 11 yksityisautoa. Yhtiön tavoitteena laajentaa kokeilua Suomessa entisestään, kertoo VVO:n vuokrauspäällikkö Mikko Purola.

- Uskon kyllä, että me saadaan joka puolelle Suomea jossain vaiheessa Lumo-auto. Nyt ollaan lähdetty liikkelle erityyppisillä kaupungeilla eli mukana on isoja ja pieniä kaupunkeja.