Ilkeät mummot, torikokoukset vai etuilevat venäläiset – mikä sinua ärsyttää kaupassa?

Kauppa-asioiden hoitaminen on arjen välttämättömyys, josta ihmiset yleensä haluavat suoriutua nopeasti. Käytävän tukkeutuminen tai jonossa etuilu voi silloin kuumentaa tunteita.

Itsepalvelukassa
Mies ostoskärryjen kanssa.
Yle

Muiden ihmisten käytös kauppa-asioilla voi ärsyttää, jos itsellä on kiire ja joku hidastelee – tai toisinpäin.

Teimme kauppoihin soittokierroksen, jonka perusteella kaupoissa esiintyy pääasiassa kahdenlaista ilmiötä: Käytävien tukkimista tai etuilua. Yleisintä on ns. torikokousten järjestäminen.

Voi olla esimerkiksi pariskuntia tai perheitä, jotka jäävät juttelemaan keskenään. He eivät ehkä tule ajatelleeksi, että ovat tiellä.

Etenkin pienillä paikkakunnilla kaupassa jäädään helposti turisemaan mukavia, kun tulee tuttuja vastaan.

Iäkkäille ihmisille kaupassa käyminen voi olla päivän ainut sosiaalinen kontakti.

Sen huomaa, että mitä enemmän on vapaa-aikaa, sitä kauemmin viihdytään kaupassa.

Tyypillistä on myös se, ettei ärsyyntynyt asiakas pyydä käytävien valtaajia siirtymään vaan pitää suunsa kiinni tai valittaa asiasta vasta kotona.

Varmasti ihmiset väistävät, jos heitä pyytää väistämään.

Se voi olla suomalainen perusluonne, ettei viitsitä tai kehdata pyytää väistämään.

Etuilu

Etuilijat ovat oma lukunsa, joskin etuilua tapahtuu melko harvoin. Kaupoissa, joissa on itsepalvelukassa, etuilu on selvästi vähentynyt.

Aina on niitä, jotka eivät malta odottaa omaa vuoroaan.

Iäkkäämmät ihmiset käyttävät joskus kyynärpäätaktiikkaa.

Vanhemmalla väellä tuntuu olevan kaikkein kovin kiire, vaikka heillä on eniten aikaa.

Kauppa ei etuiluun puutu. Jos sitä tapahtuu, asiakkaat hoitavat asian keskenään.

Itsepalvelukassa on vähentänyt etuilua meillä. Aikaisempina vuosina sitä tapahtui enemmän.

Kiireen aiheuttama ärtymys ja etuilu on yleisintä juhlapyhien alla. Etuilusta asiakkaat ovat kuitenkin kärkkäämpiä huomauttamaan kuin käytävien tukkimisesta.

Joskus päästä asioimaan palvelutiskille ilman vuoronumeroa. Etenkin silloin turhaudutaan, kun on pitkä jono.

Ihmiset kyllä pitävät puolensa. Jos joku yrittää kassajonossa ohi, sanotaan, että minä olin tässä ensin.

Itänaapuri

Oma ilmiönsä ovat venäläisasiakkaat, jotka aiheuttavat joskus hämminkiä kassoilla.

Itänaapurin bussimatkailijat kiilaavat kärkkäästi jonon eteen. Jos joku yrittää puskea läpi, pitää vain tiivistää. Tässä on selvästi kulttuurieroja.

Venäläiset asiakkaat eivät ymmärrä tai ole ymmärtävinään, mitä ovat muka tehneet väärin.

Kaupoista muistutetaan, että valtaosa asiakkaista käyttäytyy hyvin.

Huonoa käytöstä esiintyy hyvin pienessä piirissä. Pääosin asiakkaat käyttäytyvät hyvin ja jonottavat ihan kiltisti ja etuilematta.

Tiedot on kerätty Kaakkois-Suomen alueen ruokakaupoista.

Mikä sinua ärsyttää kaupassa? Oletko törmännyt ikääntyvien harjoittamaan kyynärpäätaktiikkaan tai harmittaako kenties nuorten käyttäytyminen?

Vai oletko kenties juuri se, jolla on kovin kiire? Millaisiin muihin ilmiöihin olet kiinnittänyt huomiota? Osallistu keskusteluun ja kerro kokemuksesi.