Moottori vaivaa kymmeniä tuhansia VW-konsernin autoja Suomessa – Maahantuoja: Emme halua ryhtyä selvittämään mitään lukumääriä

Maahantuoja VV-Auto Groupin mukaan Audin-, Seatin- ja Volkswagenin TSI-moottoreiden kestävyysongelman laajuudesta ei ole edelleenkään saatavissa tietoa. Maahantuoja kertoo ainoastaan, että ehjiä moottoreita on enemmän kuin rikkoutuneita. Skodan maahantuoja ei kerro sitäkään.

liikenne
VW TSI
Petteri Sopanen / Yle

Kiusallinen kuluminen vaivaa mahdollisesti jopa 50 000:ta Audi-, Seat- ja Volkswagen-mallia, joissa on jakoketjulla varustettu TSI-bensiinimoottori. Sama ongelma vaivaa myös tuhansia Skodia, mutta automerkin Suomen maahantuoja Helkama-Auto ei tiistaina ehtinyt vastata Ylen kysymyksiin ongelman laajuudesta.

Se kuitenkin tiedetään, että moottorivikoja on ollut ennen kaikkea 1,2 ja 1,4-litraisissa vuosimallien 2007–2011 TSI-moottorisissa autoissa. Aihe on ollut toistuvasti esillä julkisuudessa viime viikkojen aikana, mutta luotettavaa tietoa ongelman laajuudesta on ollut mahdoton saada.

Ennenaikaisesta kulumisesta aiheutuvat viat liittyvät joko jakoketjun venymiseen tai ketjunkiristimen ja mahdollisesti myös nokka-akseliin säätimeen toimintaan.

Maahantuoja VV-Auto on täysin saksalaisen emokonsernin antamien viestintäohjeiden varassa. Maahantuojan tiedotteiden jokainen sana käy Saksassa tarkastettavana.

– Valtaosassa moottoreita ei ole eikä tule mitään ongelmia. Me emme tässä yhteydessä halua ryhtyä selvittämään mitään lukumääriä, sanoo VV-Auto Groupin huoltopäällikkö Jukka Tirkkonen.

Jälleenmyyjä päättää korjauskuluista

TSI-moottoristen autojen omistajille viat ovat ilmenneet joko moottorin merkkivalon syttymisenä, moottorin käyntihäiriönä tai outona äänenä, joka on lähtöisin nokka-akselin säätimestä.

Oireettomiin autoihin ei ole tarjolla ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä. Takaisinkutsukampanjaa ei myöskään ole tiedossa. Maahantuonnin mukaan moottorit korjataan, jos ne rikkoutuvat.

Mahdolliset korjaukset tehdään maahantuojan valtuuttamissa liikkeissä. Saksasta tulleen ohjeen mukaan ”Volkswagen-liikkeillä on käytössä huomattavat vastaantulot takuun jälkeisiin korjauskustannuksiin”.

– Vastaantulo on merkittävä. Kyseessä on kiinteä vastaantulomalli, jonka jälleenmyyjä voi päättää. Me emme ole siitä päättämässä, VV-Auto Groupin Tirkkonen sanoo.

Poikkeaminen huolto-ohjelmasta vie korvauksen

Osa maahantuojan arvioimista 50 000:sta Audi, Seat ja Volkswagen -autoista ei ole myyty uutena Suomessa, vaan tuotu maahan muuta reittiä. Myös osa Skodista on itse tuotuja.

Ongelmia on tiedossa, mikäli auton omistaja ei ole huollattanut autoaan virallisen huolto-ohjelman mukaan tai pysty osoittamaan, että auto on huollettu vaatimusten mukaan. Auton huoltoa ei ole välttämättä tarvinnut tehdä maahantuojan valtuuttamassa huoltokorjaamossa, mutta huolto-ohjelman noudattaminen pitää pystyä todistamaan.

Vanhimmat nyt kyseessä olevat TSI-moottorit ovat vuodelta 2007. Niillä on saatettu Suomessa ajaa jo paljon. Korjauskustannuksissa vastaantuloa ei ole tiedossa, mikäli huoltokorjaamo pystyy auton vikahistoriasta selvittämään, että mahdolliset ongelmat eivät johdu jakoketju-, ketjunkiristin- tai nokka-akselin säätimen ongelmista.

Tuoreimmassa tiedotteessa sanotaan, että ”me Volkswagen-maahantuonnissa olemme pahoillamme asiakkaillemme koituneesta haitasta.” Tiedote, joka oli kirjoitettu jo viime viikon keskiviikkona, palasi Saksasta tarkastettuna maanantaina. Skodan maahantuojan Helkama-Auton vaikea tavoitettavuus tiistaina saattaa johtua samasta syystä. Vastaukset kysymyksiin täytyy hyväksyttää ensin tehtaalla.

– En halua vähätellä tätä. Haluamme hoitaa autot kuntoon, jos jotain tulee, VV-Auto Groupin huoltopäällikkö Jukka Tirkkonen sanoo.