Haisiko taksikuski pahalle? Kuski saa vähemmän ajoja, jos asiakkaat valittavat

Taksien laadunvalvonta jakaa sanktioita pelisääntöjä rikkoneille kuljettajille. Kyytiläinen voi jättää palautetta kännykälläkin.

liikenne
Taksijono Rautatieasemalla Helsingissä 18. heinäkuuta.
Mikko Stig / Lehtikuva

Tilaamasi taksi saapuu ja sen kuljettaja haisee kuin hän ei olisi peseytynyt moneen päivään. Teetkö valituksen?

Tai kuski ajaa perustelemattoman koukeroista reittiä kohteeseen ja velottaa ylimääräisen ajan. Harmitteletko vain kuljettajalle vai teetkö tapahtuneesta ilmoituksen?

Valituksen tekemiseksi pitää täyttää lomake netissä, näpytellä kommentti tilausapplikaatioon tai soittaa taksikeskukseen.

Kynnys tähän on monelle suomalaiselle korkea. Palautteilla on kuitenkin vaikutusta, sillä ne ovat keskeinen osa taksien laadunvalvontaa.

Esimerkiksi Helsingissä kuljettaja menettää tukun seuraavia keikkojaan, jos hän jää kiinni laatukriteerien rikkomisesta (siirryt toiseen palveluun). Kuljettajalle ei rangaistusaikana välitetä tietoja tilauksista vaan hän joutuu keräämään asiakkaansa pelkästään taksitolpilta.

Lyhyimmillään tilauksista jää paitsioon muutamiksi tunneiksi, kuten törkyisen auton siivoamisen ajaksi. Pisimmillään kuski jää kuukausiksi vaille erikoistilauksia, kuten ennakkotilauksia ja älypuhelintilauksia, esimerkiksi kierrettyään hinnoittelua.

Valituksista koituneita rangaistuksia jaettiin pääkaupungissa viime vuonna yhteensä nelisensataa kappaletta.

Rangaistujen taksinkuljettajien määrä on tuota pienempi, sillä osa kuskeista kärsi virheistään useaan otteeseen. Kuljettajien kokonaismäärä on kaupungissa 4 000 ja heidän ajamiaan kyytejä 7 miljoonaa.

Täsmälliset pelisäännöt parantaneet asiakaspalvelua

Helsingin laatuvaatimukset myötäilevättaksiliikennelakia (siirryt toiseen palveluun). Taksikeskusta pyörittävä Taksi Helsinki on jakanut sanktioita on yksittäistapauksissa vuosikymmenet, mutta parin vuoden takainen korjausliike nähtiin tarpeelliseksi.

Töissä kuuluu näyttää kuljettajalta. Tietämättömyyteen ei voi vedota.

Teemu Niemelä

– Taksinkuljettajien koulutus on kirjavaa. Niinpä osa uusista kuskeista ei ole esimerkiksi tiennyt, että töissä kuuluu vaatetukselta näyttää kuljettajalta. Yhteisen linjauksen jälkeen tietämättömyyteen ei voi vedota, Taksi Helsingin laatuvastaava Teemu Niemelä kertoo.

Taksiyrittäjät pitävät linjauksia (siirryt toiseen palveluun) kohtuullisina ja asiakaspalvelua parantavina.

– Sanktiot eivät työntekoa estä. Saahan ajoja taksiasemalla jonottamalla, Helsingin Taksipalvelun toimitusjohtaja Tuomo Halminen toteaa.

Pelisäännöt, jotka ovat levinneet pitkin Suomea, kertaavat ammatin perusasioita: kahvit juodaan tauolla kuten muillakin asiakaspalvelutyöpaikoilla, vastaanotettua tilausta ei jätetä hoitamatta, ja kuljettajan työvuorossa ei sonnustauduta crocseihin ja täyspitkään nahkatakkiin.

Täydennetty klo 10.10: Pitkien sanktioiden kohdalla kuljettaja voi jäädä kuukausiksi paitsioon erikoistilauksista – ei siis kaikista taksikeskuksen välittämistä tilauksista, kuten tekstistä saattoi ymmärtää.