Omalla lentokoneella kotiovelle – Suomen ensimmäinen Air Park nousemassa siivilleen

Lopen Räyskälään suunniteltu Air Park on nytkähtämässä eteenpäin. Pohjoismaiden suurimman harrasteilmailukentän tuntumaan on kaavailtu kymmeniä mökkejä, joiden yhteyteen voi rakentaa oman lentokonehallin. Kenttäalueen kehittäjät seuraavatkin tarkoin, mitä tapahtuu Malmin lentokentälle Helsingissä.

ilmiöt
Purjelentokone hinauksessa Lopen Räyskälässä
Timo Leponiemi / Yle

Lopelle suunnitellaan Suomen ensimmäistä mökkialuetta, joka mahdollistaa asumista ja oman lentokonehangaarin. Lähin vastaava on Ruotsissa (siirryt toiseen palveluun).

Lopen Air Parkia puuhaavan Räyskälä-Säätiön toiminnanjohtaja Ville Söderström arvioi, että Air Parkin kaavoittaminen vie reilun vuoden verran. Ensimmäisiä mökkejä lentokentän tuntumaan päästään rakentamaan ehkä kolmen vuoden kuluttua.

– Suunnitelmat ovat nyt hyvällä mallilla. Tähän saakka suurin este on ollut se, että Air Parkin havittelemat maa-alueet ovat olleet Puolustusvoimien harjoittelualuetta. Nyt maat ovat siirtyneet Metsähallitukselle. Jarru Air Parkin edestä onkin nyt poistunut.

Söderström arvelee, että Räyskälä-Säätiö ei itse hanki Air Parkin maita, vaan ne siirtyvät jollekin rakennusyhtiölle. Se ei silti poista mahdollisuutta, että mökin voi toteuttaa hartiapankkirakentamisena.

Asuntovaunut rapistuvat – mökki houkuttaa

Räyskälässä moni ilmailija viettää kesänsä majoittuneena asuntovaunuun. Niistä huomattava osa alkaa olla huonossa kunnossa. Uuden asuntovaunun tai tätä isomman talovaunun hankkimisen sijaan kunnollinen mökki kentän laidalla voi olla houkutteleva vaihtoehto. Mökkejä voisi käyttää talvellakin.

Ville Söderström Räyskälän lentokentällä
Räyskälä-Säätiön toiminnanjohtajan Ville Söderströmin mukaan mökit harrasteilmailukentän kupeesta kiinnostavat vakavasti jo noin puoltakymmentä ilmailijaa.Timo Leponiemi / Yle

– Nykyään halutaan parempia majoitustiloja. Enää ei jakseta kökkiä asuntovaunuissa. Vakavasti mökin saamisesta kiinnostuneita on ollut jo puolenkymmentä.

Söderström pitää Räyskälän valttina ilmatilaa. Tampereen, Lahden, Helsingin ja Turun väliin jäävällä alueella on tilaa lentämiselle.

– Ilmatila on aivan ylivoimainen verrattuna muihin vastaaviin Air Park -paikkoihin. Maanteitä pitkin tänne tullaan mutkaisia teitä, mutta ilmojen halki tämä on aivan oivallinen paikka.

Malmin lentokentän tulevaisuus ja Räyskälän kasvu?

Helsingin Malmin lentokentän tulevaisuutta käsitellyt työryhmä esittää kentälle lisäaikaa. Ryhmän mukaan Malmin toimintoja pitää jatkaa, kunnes korvaava kenttä on löytynyt ja rakennettu. Lopullisesti asiasta päättää uusi hallitus. Liikenne- ja viestintäministeriö, liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Finavia ja Helsingin kaupunki ovat tosin irtisanoutuneet raportin sisällöstä.

Jos ilmailualan huolto- ja koulutusyrityksiä halutaan saada Malmilta Lopen Räyskälään, työryhmän lisäaikaesitys todennäköisesti ainakin lykkää yritysten siirtymistä Malmilta muualle.

Tällä hetkellä Räyskälässä lentämistä rajoittaa lentokentän ympäristölupa. Se sallii lentämisen arkisin kello 9-19, viikonloppuisin pitää lopettaa jo tuntia aiemmin.

– Me olemme hakeneet uutta ympäristölupaa, joka sallisi lentämisen kello 22:een saakka. Pidempi lentoaika on ratkaiseva huoltofirmojen ja lentokoulujen saamiselle Räyskälään, katsoo Ville Söderström.

Räyskälä on nykyisellään jo Pohjoismaiden suurin harrasteilmailukenttä. Se on tullut ilmailijoille tutuksi muun muassa kansainvälisistä purjelentokilpailuista. Viime vuonna Räyskälässä lennettiin purjelennon MM-kisat.