Kirkon urut ovat kuin auto - kumpikin tarvitsee säännöllistä huoltoa

Suomalainen voi ostaa muutamalla satasella auton, ja huoltaa sitä tuhansilla euroilla. Kirkon urkujen kohdalla kaava on periaatteessa sama, paitsi että soitin maksaa paljon ja huoltoväli on pidempi. Huoltamatta jättämisen tuloksena auto jättää tien päälle, urkujen kohdalla kirkko lakkaa soimasta.

talous
Urkuhuoltaja Tomi Harju kuulostelee Sotkamon kirkon urkujen sointia
Sotkamon kirkon urkujen sointi huoltajan Tomi Harjun kuulostelussaKalle Heikkinen / Yle

Taloudellisesti tiukoilla olevilla seurakunnilla on yksi haaste, joka on hoidettava 10–15 vuoden välein. Urut on puhdistettava ja huollettava, sanoo Tomi Harju Sotkamon urkurakentajista.

– Jos urut jättää huoltamatta, kirkko lakkaa soimasta. Urut käyttävät hyväkseen koko kirkon akustiikkaa, joten huolto ei ole vähäpätöinen asia.

Käytännössä huolto tarkoittaa puhdistamista ja virittämistä. Välillä pitää tietysti uusia myös osia.

– Esimerkiksi Kuhmon kirkon uruissa on yli 2 000 pilliä. Siellä tehdyssä huollossa jokainen pilli irrotettiin, puhdistettiin ja kiillotettiin.

Huolto on iso urakka

Työ maksoi seurakunnalle 12 000 euroa.

Osassa seurakuntia huollot on tehty ja osassa ne ovat jääneet tekemättä. Hinnan lisäksi myös työn kesto vaihtelee. Urakka voi olla tehtynä parissa viikossa tai työhön voi mennä yli kuukausi.

Tomi Harju

– Urkujen arvo Kuhmossa on noin 800 000 euroa, joten 12 000 euron määräaikaishuoltoa 10–15 vuoden välein ei voi kovin pahana pitää. Voidaanhan parin sadan autoakin huoltaa tuhansilla euroilla.

Tomi Harjun mukaan puhdistus- ja huoltourakka on aina urku- ja kirkkokohtainen.

– Kirkoissa voi olla vanhoja pneumaattisia tai uusia koneellisia urkuja. Osassa seurakuntia huollot on tehty ja osassa ne ovat jääneet tekemättä. Hinnan lisäksi myös työn kesto vaihtelee. Urakka voi olla tehtynä parissa viikossa tai työhön voi mennä yli kuukausi.