Näillä vinkeillä treenaat itsesi rantakuntoon vielä ennen kesähelteitä – video

Ylen aamu-tv:ssä vieraillut personal trainer Mari Putus kertoo viime hetken vinkit kesäkunnosta haaveileville. Viidessäkin viikossa voi ammattilaisen ohjeilla saada ihmeitä aikaan.

Ylen aamu
Personal trainer Mari Putus ja toimittaja Juha Hietanen punnertavat studion lattialla.
Kesälomat lähestyvät ja moni miettii, miten päästä äkkiä rantakuntoon. Personal trainer Mari Putus antaa vinkkejä siihen, miten talvella plösähtänyt kroppa trimmataan rantakuntoon.

Puheet rantakuntoon pääsemisestä alkavat aina kesän kynnyksellä. Toukokuun loppua kohden aika voi kuitenkin tuntua jo loppuvan kesken.

Ylen aamu-tv:n vieraana ollut personal trainer Mari Putus on toista mieltä. Jos sinulla on hyvä peruskunto, on mahdollista tavoittaa kesäkunto jopa viidessä viikossa seuraavilla ohjeilla:

rantakunto, aamu-tv
Aamu-tv:n juontaja Juha Hietaselle laadittu kesäkunto-aikataulu.

1. Ryhdy toimeen heti

Tärkeintä on laatia järkevä kuntoiluohjelma, johon sisältyy sekä aerobista liikuntaa ja kuntoliikuntaa että venyttelyä ja lepoa. Kun olet laatinut esimerkin mukaisen ohjelman, noudata sitä!

2. Lisää mausteeksi cardioliikuntaa

Perinteisen juoksu- ja kuntosaliharjoittelun lisäksi voit tehdä cardio-harjoituksia, joissa liikkeitä tehdään koko kehon voimin. Videolla näet esimerkin cardioliikkeestä.

3. Muista syödä hyvin ja oikeaan aikaan

Pidä huolta, että nautit ravitsevan aterian tuntia tai kahta ennen treeniä. Ennen treeniä hiilihydraatit ovat tarpeellisia. Jokaisen aterian tulisi sisältää myös proteiinia. Huolehdi terveellisestä ravinnosta koko päivän ajan.

4. Nosta rimaa hiljalleen korkeammalle

Nosta viikko viikolta harjoitteiden haastavuutta. Kuntoharjoittelussa käytä raskaampia painoja kuntokuurin edetessä ja muissa harjoitteissa kiristä tahtia. Kuuntele aina kehoasi. Varsinkin alussa on tärkeää pitää pieniä lepotaukoja, jos siltä tuntuu.

5. Nuku hyvät yöunet

Yön aikana keho palautuu treenaamisesta, joten muista mennä ajoissa nukkumaan, vaikka aurinko pysyykin pidempään ylhäällä.

Jos viiden viikon tehokuntokuuri ei innosta, voit aina aloittaa kuntoilun muuten vain ilman aikataulupaineita.

– Moni innostuu tällaisen kuntoiluohjelman avulla liikunnasta pidemmäksikin aikaa, personal trainer Mari Putus sanoo.