Rekkakuski näkee riskiohituksia Kemi-Oulu -välillä päivittäin: "Monenko pitää kuolla?"

Valtatie 4 Oulun ja Kemin välinen osuus on murheenkryyni monelle ammattiautoilijoille. Vilkkaalla tiellä tehdään päivittäin holtittomia ohituksia, raskaat autot joutuvat tekemään rajuja jarrutuksia ja leveäkaistaisella tiellä on joskus jopa viisikin autoa rinnakkain. Tulevalta hallitukselta odotetaan viimein päätöksiä tien suhteen.

Kotimaa
Rekka.
Jyrki Lyytikkä / Yle

30 vuotta ammattiautoilijana kemikaaliautoa ajanut kemiläinen Penna Tasala lähtee aamuilla anivarhain Ouluun, ajaa samanpäivän aikana takaisin Kemiin ja joskus lähtee vielä illasta takaisin Ouluun.

Väli on ammattikuskille tuttu turhista ohituksista ja kiireisistä henkilöautoilijoista.

– Liikenne on vilkasta varsinkin viikonloppuisin. Tie käy ahtaaksi, koska ei ole ohituspaikkoja eivätkä ihmiset näköjään viitsi ajaa rekan perässä, Tasala sanoo.

Tasalan mukaan rekkaa lähdetään ohittamaan usein vaikka vastaan tulisikin auto.

– Siinä saa olla sitten tarkkana ettei niille tule nokka pokka ja joskus on joutunut tekemään rajujakin jarrutuksia. Joskus tekee mieli kysyä kuljettajilta, että joulupukkiko toi kortin, Tasala toteaa.

Viisikin auto rinnakkain

Kemikaaliauton kuljettaja Penna Tasala seisomassa autonsa vieressä
Kemiläinen kemikaaliauton kuljettaja Penna Tasala ajaa Kemi-Oulu-Kemi väliä päivittäin.Minna Aula / Yle

Esimerkiksi Kemin ja Simon välinen Nelostien osuus on yhä Lapin onnettomuusaltteimpia tieosuuksia. Viime vuosina tiellä on sattunut vuosittan reilusti yli 20 onnettomuutta vuosittain eli noin yksi jokaista tiekilometriä kohti.

– Monenko pitää kuolla, ennen kuin tien kunto paranee, Tasala äimistelee.

Välillä voi olla viisikin autoa rinnakkain. Kaksi rekkaa vastakkain ja vielä henkilöautot välissä.

Penna Tasala

Haukipudas-Oulun välinen leveäkaistainen tie antaa mahdollisuuksia ohituksille, mutta kuljettajien kiire lisää vaaratilanteita.

– Välillä voi olla viisikin autoa rinnakkain. Kaksi rekkaa vastakkain ja vielä henkilöautot välissä, kyllä se on melkoista rallia, Tasala selvittää.

Tie huutaa kunnostamista – rahat puuttuvat

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on laatinut tienpidon ja liikenteen suunnitelman, jossa yksi tärkeimmistä kohdista on Nelostien parannukset.

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen ylijohtaja Matti Räinän mukaan kriittisimpien kohtien kunnostus Nelostiellä voitaisiin aloittaa heti.

– Suunnitelmat on tehty kuudesta ohituskaistasta Simon ja Oulun välille sekä Oulun kohdan toimenpiteistä.

Tieosuuksien tärkeydestä keskustellaan kiivaasti (siirryt toiseen palveluun) ja eri puolilla Suomea käsitykset liikennevirroista ja kunnostuksen kiireellisyydestä vaihtelevat.

– Teiden kunnostusrahoista käydään kovaa poliittista vääntöä, Räinä sanoo.

Nelostie Pohjois-Suomen tärkein väylä

Lappilaiset kansanedustajat ajavat pohjoisen tiehankkeita eteenpäin yhtenä linjana. Tärkeimpinä pidetään Kemi-Oulu väliä, sekä Valtatie 21:n kunnostamista Käsivarressa. Keskustan kansanedustaja Markus Lohi sanoo, että viestiä on viety meneillä oleviin hallitusneuvotteluihin.

– Olen antanut viestiä, että nämä kaksi ovat pohjoisen ykköshankkeita ja hallitusneuvotteluista odotetaan jo peruslinjauksia näihin, Lohi sanoo.

– Liikennemäärät Nelostiellä ovat koko ajan kasvussa ja ruuhkat lisääntyvät. Itsekin vältän Nelostietä ja ajan Oulusta Rovaniemelle mieluummin Ranuantien kautta, sanoo Matti Räinä.