Risto teki itse kruisailupyörän maasto- ja maantiepyörän kaveriksi – "Työ tekijäänsä neuvoo"

Putket, keskiöt, muhvit sekä etu- ja takahaarukan osat. Kokkolalaisen Risto Ekdahlin ostoslista kuulostaa maallikon korvaan kummalliselta. Nämä osat hän tilasi Englannista valmistamaansa pyörää varten.

ilmiöt
Kuvassa Risto Ekdahl  ja  harrastuksena syntynyt polkupyörä
Jukka-Pekka Tyhtilä / Yle

Kymmeniä vuosia pyöräilyä harrastanut Risto Ekdahl ehti haaveilla pyörän valmistamisesta tovin ennen kuin lopulta mahtui kotikaupunkinsa opiston kurssille. Vaikka rakentamiseen oli intoa, ei pyörän malli ollut itsestäänselvyys.

– Se oli vähän kysymysmerkki, koska minulla oli entuudestaan sekä maasto- että maantiepyörä. Valitsin välimuodon, eli yksivaihteisen sinkulapyörän kaupunkikruisailuun.

Pyörän kohderyhmä taitaa olla enemmän tuolla nuorisopuolella. Mutta jospa se vielä minun alleni nöyrtyisi.

Risto Ekdahl, Kokkola

– Pyörän kohderyhmä taitaa olla enemmän tuolla nuorisopuolella. Mutta jospa se vielä minun alleni nöyrtyisi, Ekdahl nauraa.

Nyt mies esittelee pyöräänsä tyytyväisenä. Mustassa kulkupelissä on kirkkaan vihreät vanteet ja lukko.

– Värivalinnat olivat pitkällisen harkinnan tulos. Keltaiset päällysrenkaat olivat harkinnassa ja hankinnassakin, mutta ne jäivät tältä keväältä saamatta.

Hän on tästäkin huolimatta tyytyväinen lopputulokseen, muun muassa ajo-ominaisuudet ja -ergonomia saavat kehuja. Kapearenkainen pyörä menee kesäkäyttöön. Talvella työmatkapyöräily hoituu nastarenkaisella maastopyörällä.

Vastaavaan lopputulokseen pääseminen ei miehen mukaan vaadi mahdottomia.

– Ei tarvitse olla seppä kurssille mennessään. Omalla kurssillani vetäjä oli hyvä ohjaamaan ja porukkahenki hyvä. Työ tekijäänsä neuvoo, Ekdahl toteaa.