Muotitaiteen professori: Suomi jättää nuoret muotikyvyt hyödyntämättä

Suomalainen vaateteollisuus ei hyödynnä nuoria kykyjään riittävästi, arvioi Aalto-yliopiston muotitaiteen professori Pirjo Hirvonen. Suomalaisella muodilla on maailmalla kova noste erityisesti nuorten suunnittelijoiden myötä, mutta yritykset eivät anna riittävästi tilaa lupaaville kyvyille innovoida uutta.

kulttuuri
Pirjo Hirvonen.
Pirjo Hirvonen.Yle

Usein vaatetrendeistä puhuttaessa puhutaan suomalaisuudesta, kaikille on tuttua vaikkapa Marimekon menekki maailma. Suomalaisen vaatemuodin sanotaankin olevan nousujohteessa. Kuitenkin vaatealalla on valtavasti haasteita, jotka jarruttavat vaatealan kehittymistä Suomessa.

– Suomalaiset nuoret suunnittelijat ovat kovassa nosteessa maailmalla, mutta jos vaatetusalaa muuten arvioi, on sillä omat ongelmansa ratkottavana. Vaatetusala on maassamme kutistunut ja suomalaisten yritysten tilanne on hankala korkeiden kustannusten myötä, myöntää Aalto-yliopiston muotitaiteen professori Pirjo Hirvonen.

Pirjo Hirvonen puhuu kierteestä.

– Suomessa kustannukset ovat kovat ja ne ovat nousemassa Kiinassakin. Siellä alkaa valmistuttaminen olla kallista ja taas siirrytään halvempiin maihin.

Tulevaisuudessa muotiyrityksissä joudutaan luomaan konseptit ja brändit entistä huolellisemmin.

– Entistä paremmin pitää pystyä natsaamaan markkinoille ja kattamaan sitä kautta kulut sekä tekemään tarvittavaa voittoakin, Pirjo Hirvonen sanoo.

Rohkeutta riskinottoon

Muotitaiteen professori harmittelee suomalaisen vaateteollisuuden kapeakatseisuutta nuorten suunnittelijoiden suhteen.

– Tällä uudella sukupolvella on vahva näkemys ja visio asioista, ja maailmalla tulee tunnustusta. Mutta Suomessa ei välttämättä ymmärretä yrityksissä sitä, että lahjakkaille nuorille suunnittelijoille pitää antaa tilaa ja mahdollisuus luoda uutta. Mielestäni yritysten pitäisi lähteä mukaan nuorten visioihin ja löytää se luottamus, että hyvä tästä tulee.

Muotialallakin raha on se mikä puhuu, ja yritysten tulee tehdä tulosta. Kuinka sitten löytää yhteinen tapa yritysten ja nuorten suunnittelijoiden kesken uuden tekemiseen?

– Yritysten kannattaa hyödyntää näitä suunnittelijoita, mutta ei niin, että nuoret pannaan tiettyyn formaattiin tai tietylle radalle luomaan jotakin. Vaan ennemmin yhdessä miettimällä, mitä se uusi ilme voisi olla ja miten uutta voisi lähteä yrityksessä viemään eteenpäin, Pirjo Hirvonen kannustaa.

Yritysten pitäisi ottaa professorin mielestä enemmän riskejä.

– Se vaatii monelta toimijalta yrityksissä avointa ja rohkeaa lähestymistapaa sekä rohkeutta ja riskinottoa. Täytyy vaan luottaa, että tästä tulee hyvä.