Koe uusi yle.fi

Kotiseutuylpeys saa ihmiset jakamaan valokuvia yhteisöllisesti – ja tykkäyksiä satelee

Joensuu on esimerkki kaupungista, josta julkaistaan tiuhaan valokuvia eri sosiaalisen median kanavissa. Kuvaajina ovat tavalliset kaupunkilaiset ja ammattilaiset, jotka arvostavat juuriaan tai muuten vain nauttivat kotikaupungistaan.

ilmiöt
Ilmakuva Joensuun Ilosaaresta ja Penttilänrannasta.
Antti Ryynänen / Guru Ilmakuvaus

Ulkopuolisen on vaikea päästä itselle vieraan paikkakunnan hehkutukseen sisälle, sillä kuviin liittyy monesti monipolvisia tarinoita ja muistoja. Parhaimmillaan kuvat voivat kuitenkin jopa houkutella uusia asukkaita.

Esimerkiksi Facebookissa on sivuja ja ryhmiä, joissa asukkaat jakavat innokkaasti valokuvia kotipaikkakunnastaan. On myös ammattilaisia, jotka julkaisevat esimerkiksi ilmakuvia. Joensuulainen Antti Ryynänen on juuri perustanut Facebook-sivun Ilmakuvia Joensuusta (siirryt toiseen palveluun).

Kuvaukseen Ryynänen käyttää nopeasti yleistynyttä minikopteria.

– Viiden aikaan aamulla on nyt ollut paras aika kuvata. Saa näyttävää kuvaa, ja on turvallista lennättää kuvauskopteria, kun ei ole ihmisiä liikkeellä. Joensuussa Pielisjoki ja uudet sillat tuovat kuviin näyttävyyttä, kertoo Ryynänen, joka on julkaissut muun muassa harvinaislaatuisen ilmakuvan Suvantosillan suurremontista.

Kaappaus Joensuu – kaupunki idässä -FB-sivulta.
Kaappaus Joensuu – kaupunki idässä -FB-sivulta. Siltakuvan kuvaaja: Kari Muona.

Filosofian maisteri Jenni Lintunen on kirjoittanutpro gradunsa (siirryt toiseen palveluun)tohmajärveläisten innosta kertoa tarinoita ja jakaa kuvia sosiaalisessa mediassa.

– Kuvien jakaminen kertoo ihmisten juurista ja kotiseutuylpeydestä. Vaikka olisi muuttanut muualle, lapsuuden seutuja mietitään, vahvistaa Lintunen.

Esimerkiksi suljettu kulttuuriravintola Jokela on kantajoensuulaisille tärkeä, mutta uusille asukkaille se saattaa olla vain tyhjä rakennus.

Jenni Lintunen

– Ilmakuvia on toki otettu ennenkin esimerkiksi maatiloista, mutta uutta on nyt se, että kuvia jaetaan esimerkiksi Instagramissa ja Facebookissa. Se on yhteisöllisyyttä jolla halutaan kertoa, miltä paikkakunnalta ollaan, toteaa viestinnän yliopiston lehtori Johanna Uotinen Itä-Suomen yliopistosta. Aina taustalla eivät ole omat juuret. Paikkakunnalla viihdytään ja se halutaan näyttää. On myös turisteja, jotka fanittavat tiettyä paikkakuntaa. Riskinä on toki aina sisäänpäinlämpiävyys ja kuppikuntaisuus.

– Nähtävillä on välillä kuvia, joiden tarina ei ulkopuolisille heti aukea. Esimerkiksi suljettu kulttuuriravintola Jokela on kantajoensuulaisille tärkeä, mutta uusille asukkaille se saattaa olla vain tyhjä rakennus, muistuttaa Jenni Lintunen.