Lapsiperheen isä: "Voisihan ruoan hinta halvempikin olla"

Ylen ruokakorivertailun mukaan kauppojen omien merkkituotteiden hinnat ovat halvempia kuin vuosi sitten. Tamperelaiskuluttujat muistuttavat, että hinta ei ole ainoa peruste kaupan valinnalle.

talous
Ostoskärry kaupan käytävällä.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Ruokakassin hinnasta on tullut vakiintunut mittari sille, miten hinnat muuttuvat vuosittain. Osaan ostoksistaan kuluttajat voivat vaikuttaa valintojensa kautta, mutta esimerkiksi lapsiperheellä vaihtoehtoiset valintamahdollisuudet voivat olla vähäisempiä.

– Lapsiperheen isänä voi todeta, että voisihan ruoan hinta halvempikin olla, sanoo tamperelainen Juha-Matti Hänninen. Lapsiperheen peruselintarvikkeisiin menee yllättävän paljon rahaa.

Mitä eri ruokatuotteet maksavat, sitä voi tarkastella Ylen ruokakorivertailusta.

Etsimällä löytää edullisempaa

Oma viitseliäisyys on yksi tapa vaikuttaa ruokakassin hintaan.

– Ruoan kalleus riippuu vähän siitä, mitä ostaa. Usein löytyy aika edullisiakin, jos vaan on mahdollisuus etsiä ja hakea, sanoo Aila Syrjänen, jonka mukaan elintarvikkeet eivät ole mitenkään erityisen kalliita.

– Suomen ruoan hintaa liiotellaan lehdissä jatkuvasti kertomalla, että tuolla muualla olisi muka puolta halvempaa. Ei ole. Ruoan hinta on ihan kohtuullinen täälläkin, kun vaan osaa vähän valita, vahvistaa Erkki Syrjänen.

Aila Rauhaniemen mukaan ruokaa saa ihan kivalla hinnalla, jos osuu sopiva tarjous.

– Tällä kertaa löytyi lohta alle 5 euroa kilo, Aila Rauhaniemi iloitsee.

Ketjut kilpailevat uskollisuudesta

Osa asiakkaista on uskollisia omalle ketjulleen eli erilaiset edut ohjaavat valintoja.

– Kyllä se menee ketjujen mukaan, eli S-ryhmässä asioiden bonusten perässä, myöntää Juha-Matti Hänninen. Toki hintaeroja löytyy, mutta kokonaisuus kuitenkin ohjaa pienien hintaerojen sijaan eli ostoksia keskitetään tiettyyn ketjuun.

Hinta on myös vahvasti määräävä tekijä ja moni kertoo tekevänsä edullisempia, mutta myös laadukkaampia ostoksia Lidlissä.

S-ryhmän ja K-ryhmän hintojen yhteneväisyyttä epäiltiin Yle Tampereen tekemässä gallupissa jopa yhteisen sopimisen tulokseksi. Näiden kahden ketjun välistä kilpailua pidettiin pienempää.

– Kauppa saattaa vetää väkeä tarjouksilla, joita tosin on lähes vuoropäivinä molemmissa, sanoo Aila Syrjänen.

Läheisyys, mutta myös hinta ja laatu vaikuttavat

Syrjäsen pariskunta kertoo asioivansa useammin S-ryhmän kaupoissa, mutta määräävin tekijä kaupan valinnalle ovat maku ja laatu. Myös kaupan etäisyys kotoa nousi yhdeksi valintakriteeriksi. Lähikaupan kynnys on matalampi kuin suuren marketin ja vain suuremmat ostokset haetaan pari kertaa viikossa suuremmista marketeista.

Myös kahden lapsen äiti Sanna Haverinen kertoo, että isompia ostoksia tehdään Lidlissä, mutta marketeista haetaan tuotteita, joita Lidlistä ei löydy.

Yksittäisten tuotteiden hinnat eivät ole jääneet Haveriselle mieleen, mutta se on tullut huomattua, että kauppakassi saattaa maksaa toisessa kaupassa vähemmän.