1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Lähikauppojen asiakaskunta kasvaa, mutta kauppojen välinen kilpailu kovenee

Pienten lähikauppojen määrä on Suomessa lisääntynyt viime vuosina. Asiakaskunta on kasvussa väestörakenteen muuttuessa, mutta samalla kauppojen välinen kilpailu kovenee. Erikoistarvikekauppaa rassaava nettimyynti ei juuri pieniä ruokakauppoja haittaa.

Oulussa Huonesuolla ja keskustassa M-lähikauppaa pyörittävä kauppias Tuomas Isopahkala kertoo, että isojen markettien kanssa pienkaupat eivät juuri kilpaile. Oma asiakaskunta löytyy lähialueelta.

– Meidän vaikutusalueemme on niin pieni. Kun ihmiset lähtevät isoon kauppaan, niin vaikea niitä on pienen kaupan pysäyttää. Ihan tämmöinen lähialueen täydennysostopaikka, sanoo Isopahkala, vaikka tuotevalikoima pienessäkin kaupassa on loppujen lopuksi aika iso.

Kauppiaan mielestä pienten myymälöiden tulevaisuus perustuu paljolti väestörakenteen muuttumiseen. Väestön ikääntyminen ja pienten talouksien määrän lisääntyminen heijastuvat myös ostokäyttäytymiseen.

Tuoretta ja kävelymatkan päästä

Tuomas Isopahkalan mukaan ruokatarvikkeet ovat selkeä ykköstuote.

– Tietenkin olut ja tupakka ovat tietyssä roolissa, mutta pääsääntöisesti ruokaa ja nopeasti haettavia välipaloja sun muuta sellaista. Niitäkin menee paljon.

Usein tässä vuosien hörhöilyssä on tuntunut siltä, että isot kaupat, hypermarketit, kauppakeskukset ovat ne ainoat asiat, joista kaavoittajat puhuvat

Esko Sutelainen

Kulutustarpeiden muutos vaikuttaa pienten kauppojen valikoimiin. Viime vuosina monissa myymälöissä yleistyneet paistopisteet viestivät osaltaan myös asiakkaiden kulutustapojen muuttumisesta. Tuoretuotteiden kysyntä on lisääntynyt ja esimerkiksi pienmyymälöihin keskittynyt Siwa –ketju on lisännyt jatkuvasti erilaisten tuoretuotteiden määrää valikoimissaan.

– Mieluummin asiakkaat hakevat ostoksensa tuoreena ja freesina silloin, kun niitä tarvitaan, eikä niitä tarvitse kotikaapissa säilyttää päiviä tai vajaata viikkoa, jos ostokset haluaa tehdä kerran viikossa, pohtii Suomen Lähikaupan kauppapaikkojen johtaja Esko Sutelainen.

Pikkukaupat jääneet kaavoituksessa sivuosaan

Lähikauppa luopui muutama vuosi sitten isoista marketeista ja sillä on nykyisin eri puolilla maata yhteensä noin 650 Valintataloa tai Siwaa. Uusia liikkeitä on perustettu vuosittain ja tämän vuoden tavoitteena on avata parikymmentä uutta myymälää.

Esko Sutelaisen mukaan uusia pienmyymälöitä pystyy kyllä perustamaan, mutta eri kaupungit eroavat kaavoitusratkaisuissaan toisistaan.

Ja paljonhan siinä saa olla asiakkaitten kanssa olla porinoissa, että se kai se siinä kaikkien mukavinta on

Tuomas Isopahkala

Siinä missä toisissa lupaprosessi vie vuosia, toisissa asiat sujuvat sutjakkaammin.

– Usein tässä vuosien hörhöilyssä on tuntunut siltä, että isot kaupat, hypermarketit, kauppakeskukset ovat ne ainoat asiat, joista kaavoittajat puhuvat.

Sutelaisen mukaan päättäjiltä saattaa välillä unohtua katsoa asioita asukkaiden ja asioinnin helppouden näkökulmasta ja silloin ei myöskään tehdä pienille kaupoille sopivia kauppapaikkoja.

– Ne menee vähän niin kuin sivutuotteen tuolla julkisella sektorilla, sanoo Sutelainen.

Kilpailu koventunut

Vaikka väestön ikääntyessä lähikauppojen asiakaskunta on viime vuosina kasvanut, on myös kilpailu kauppojen kesken koventunut. Esimerkiksi Oulussa on muutaman viime vuoden aikana katukuvaan ilmaantunut useita uusia lähikauppoja.

– Kyllä se näkyy. Kun enemmän tulee tarjoajia niin se näkyy ihan jokaisella. Ei riitä sitä väkeä ja tietenkin yleinen tilannekin voi vaikuttaa, kertoo reilut neljä vuotta juna-aseman vieressä Asemanherkkua pyörittänyt kauppias Mikko Pyrhönen.

Asemanherkun sijainti juna-aseman lähellä näkyy myös kaupassa. Junamatkailijat hakevat evästä matkalle lähtiessään tai matkalta tultuaan. Sen lisäksi asiakaskuntaan kuuluvat lähialueen asukkaat ja viime vuosina yhä tarkeämmäksi on muodostunut myös kuljetuspalvelu, jonka osuus liikevaihdosta alkaa jo olla merkittävä.

Kauppiaalla laaja työnkuva

Lähikauppiaan työtä riittää laidasta laitaan

– Aamulla tulen puoli seitsemäksi tänne ja illalla sitten on kaiken näköistä toimintaa. Toimitan tavaroita asiakkaille, olen kassalla, teen toimistohommat ja illalla olen kymmenen aikaan kotona. Ja sietsemänä päivänä viikossa, kuvailee Mikko Pyrhönen päiväänsä.

– Kaikkea tehdään kassasta ihan joka asiaan, mitä kaupassa pitää tehdä, että onhan se aika laaja toimenkuva, sanoo puolestaan kauppias Tuomas Isopahkala.

–Ja paljonhan siinä saa olla asiakkaitten kanssa olla porinoissa, että se kai se siinä kaikkien mukavinta on.