Elintarviketeollisuus: Kaupan omien tuotemerkkien valmistaminen on kannattavaa

Ruokakauppojen omat tuotemerkit yleistyvät Suomessa edelleen, uskovat isot pirkanmaalaiset elintarvikevalmistajat Linkosuo ja Saarioinen. Esimerkiksi Linkosuon leipomon tuotannosta jo liki viidennes pakataan kauppojen tuotemerkkien alle.

talous
Leipää työnnetään uuniin paistumaan.
Leivät menossa suureen paistinuuniin Pirjon Pakarin leipomossa.Pasi Takkunen/Yle

Kauppojen omat elintarvikemerkit ovat yhä tärkeämpi tulonlähde elintarviketeollisuudelle. Kaupat tukevat omien merkkien näkyvyyttä, ja tiukentunut taloustilanne pakottaa varmistamaan tulonlähteitä myös omien merkkien ulkopuolelta, arvioi tamperelaisen Linkosuon leipomon toimitusjohtaja Timo Jänne.

Jänteen mukaan Euroopassa on menossa voimakas suuntaus lisätä kauppojen omia tuotemerkkejä. Se näkyy myös Suomessa samansuuntaisena kehityksenä.

Saarioisten toimitusjohtaja Ilkka Mäkelä puolestaan kertoo, että kauppojen omien merkkien valmistaminen on haluttua ja hyvin kilpailtua valmistajien kesken.

– Se on yksi osa elintarviketuotantoa ja kaupankäyntiä asiakkaiden kanssa, sanoo Mäkelä.

Vaikka Saarioinen keskittyy pääasiassa omiin merkkeihinsä, ei sekään ole voinut jäädä pois kaupan omien merkkien valmistuksesta. Saarioisilta ei kuitenkaan kerrota kuinka iso osa yhtiön tuotannosta tehdään kauppojen omille merkeille.

Linkosuon leipomon tuotannosta kauppojen merkeille tehdään liki viidennes.

– Jos me emme tee tuotteita, kilpailija tekee, sanoo Linkosuon leipomon toimitusjohtaja Timo Jänne.

Valmistajat arvioivat, että kauppojen omien merkkien määrä kasvaa jatkossa.

Halpamerkkien tuotanto avittaa omaakin tuotantoa

Usko oman merkin vetovoimaan ei horju, vaikka samoilta tuotantolinjoilta syntyy tuotteita monen merkin alle. Saarioisilta uskotaan siihen, että onnistuneella mainonnalla voidaan pitää yllä muista merkeistä erottavaa mielikuvaa.

– Markkinoinnilla luomme edelleen mielikuvia omista tuotteistamme, sanoo Mäkelä Saarioisilta.

Jänne myöntää, että omien ja kilpailevien tuotteiden valmistus ja myynti samoissa tiskeissä näyttää oman oksan sahaamiselta, mutta se kuitenkin kannattaa tehdä. Valmistajalle koituvat hyödyt ovat haittoja suuremmat.

– Kauppojen omien merkkien valmistuksen myötä myös meidän oma tuotantomme kasvaa, sanoo Jänne.

Tuotteiden kokonaismäärien kasvu tarkoittaa, että tiukentuneessa taloustilanteessa on helpompi säilyttää tarvittava kapasiteetti, työvoima ja hallita kuluja.