Liikenneopettaja: Suojatie voi olla jalankulkijalle giljotiini

Liikenneopettaja Janne Lemponen ei läheskään aina väistä suojatielle pyrkivää jalankulkijaa. Pysähtymättä jättämistä hän opettaa myös autokouluoppilailleen. Lemposella on kuitenkin hyvä syy: Usein suojatien eteen pysähtyminen olisi jalankulkijalle suorastaan kuolemaksi.

liikenne
Liikenneopettaja Janne Lemponen seisoo suojatiellä Marttilantiellä Seinäjoella
Liikenneopettaja Janne Lemposen mukaan liikenteessä pitää lukea tilanteita ja ennakoida. Joskus on turvallisempaa, että autoilija ei väistäkään suojatielle pyrkivää.Anne Rahjola / Yle

Liikenneopettaja Janne Lemponen tunnustaa, että joskus suojatien edessä tekisi mieli avata lennosta ovi. Silloin viereiselläkin kaistalla kaahaava havahtuisi, että suojatien yli on pyrkimässä joku.

Yleensä on kuitenkin turvallisempaa, että vain jatkaa matkaansa. Jalankulkuja saa jäädä odottamaan turvallisempaa hetkeä kadun ylittämiseen.

– Nostan käden pystyyn. On tilanteita, joissa sanon oppilaalle, että hep, nyt ei pysähdytä, Lemponen tunnustaa nolostumatta.

Aina ei siis voi tehdä niin kuin laki määrää ja autokoulussa normaalisti opetetaan. Kun toinen auto pysähtyy suojatien eteen ja toinen ei, jälki on rumaa.

Ilmiötä voi kutsua giljotiiniksi tai leikkuriksi. Lemponen kertoo tyyppiesimerkin:

– Ajetaan oikeaa kaistaa ja oikealta on tulossa jalankulkija. Sitten katson taustapeiliin ja sivupeiliin ja sieltä on tulossa auto lujaa. Me nähdään se tilanne. Mieluummin sanon vain kuljettajalle, että mene vain. Ei päästetä jalankulkijaa siihen.

Kyllä jalankulkijan ja pyöräilijän pitää myös varoa. Ei voi sataprosenttisesti luottaa siihen suojatiehen, että minulle annetaan tietä

Janne Lemponen

Laki määrää pysähtymään

Laki määrää autoilijan yksiselitteisesti väistämään ja tarvittaessa pysähtymään, jos suojatielle näyttäisi olevan tulossa joku.

– Jos jalankulkija on astunut tai astumassa suojatielle, hänelle annetaan esteetön kulku. Siitä me lähdetään autokoulussa, Janne Lemponen kertoo perustilanteen.

– Jos kaveri on sen näköinen, että on tulossa, silloin hiljennetään ja päästetään suojatielle.

Lemposen mukaan jalankulkija ei voi kuitenkaan koskaan täysin luottaa siihen, että autoilija väistää.

Joskus tilanne ja keli voi olla sellainen, että pysähtyminen on mahdotonta. Takana voi ajaa esimerkiksi tukkirekka, joka ei pystyisi pysähtymään, jos edellä ajava auto löisi jarrut pohjaan.

– Kyllä jalankulkijan ja pyöräilijän pitää myös varoa. Ja katsoa myös. Ei voi sataprosenttisesti luottaa siihen suojatiehen, että minulle annetaan tietä.

Hankalinta Lemposen mukaan onkin liikenteen lukeminen.

Autokoulussa oppilaat ovat usein ehdottomia. Kun Lemponen myöhemmin survaiseekin opetustilanteessa polkimen pohjaan, kuljettaja hämmentyy: "Sähän justiin äsken sanoit, että..."

Janne Lemponen muistuttaa, että liikenteen tulkitseminen opitaan kokemuksen karttuessa. Valitettavan usein tuoreetkin autokouluopit unohtuvat jo parissa viikossa.