Autoilijoille ehdotetaan porkkanaa: Tarjoa kimppakyytejä ja tienaa verottomasti 2 000 euroon saakka

Henkilöautoissa matkustaa keskimäärin aivan liian vähän porukkaa. Tämä tuhlaa ihmisten aikaa ja rahaa, velkaannuttaa valtiota sekä saastuttaa ilmaa. Tuoreen tutkimuksen mukaan esimerkiksi työmatkoja ja kauppareissuja pitäisi hoitaa autoilijoiden vertaiskyytipalveluilla selvästi nykyistä enemmän.

talous
Grafiikka.
Yle Uutisgrafiikka

Valtion kannattaisi alkaa edistää yksityisten kansalaisten pienimuotoisia kimppakyytipalveluita esimerkiksi veroporkkanalla, todetaan Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tilaamassa raportissa.

Raportin kirjoittajat esittävät lakimuutosta, joka sallisi yksittäisille autoilijoille mahdollisuuden periä korvausta esimerkiksi tavarankuljetus- tai kimppakyytipalvelusta ilman huolta naapuriavun veroseuraamuksista.

Käytännössä tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi kauppakassin kuljettamista ikäihmisille tai vaikkapa kimppakyydin tarjoamista työmatkan taittajalle.

Ehdotuksen mukaan autoilijan ei tarvitsisi maksaa palvelusta saamastaan tuloista veroja, mikäli toiminta tuottaisi alle 2 000 euroa vuodessa.

– Toivomme että nyt aloittava hallitus edistää kokeilukulttuuria, toteaa raportin toinen kirjoittaja Harri Paloheimo.

Kyseessä ei ole siis vielä valtiovallan virallinen esitys, vaan raportin kirjoittajien ehdotus pian työnsä aloittavalle hallitukselle.

Merkittäviä säästöjä?

Taksipalveluiden, kimppakyytien ja tavarakuljetuksien tuottaminen joukkoistamalla voisi raportin mukaan tehostaa merkittävästi henkilöautoliikennettä.

Raportissa todetaan, että työmatkaliikenteessä henkilöautossa on kuljettajan lisäksi keskimäärin vain 0,2 matkustajaa. Ostos- ja asiointimatkoilla matkustajia on keskimäärin 0,8 per henkilöauto.

Mikäli henkilöautoissa olisi nykyistä enemmän matkustajia, vähenisivät ruuhkat ja liikenteen päästöt.

Tämä helpottaisi myös öljyriippuvuutta ja valtion velkaantumista ulkomaille. Suomi tuo vuosittain raakaöljyä miljardien eurojen arvosta, etupäässä Venäjältä. Henkilöautojen ja niiden polttoaineiden osuus Suomen vaihtotaseen alijäämästä on noin 3 miljardia euroa vuodessa.

Trafin esiselvityksen laativat Nokia-taustaiset Harri Paloheimo ja Heikki Waris, jotka ovat aiemmin tutkineet juuri Suomen öljyriippuvuutta. Paloheimon ja Wariksen CoReorient Oy kehittää tavarakimppakyytejä ja muita joukkoistettuja palveluita.

Esiselvitys on laadittu liikenne- ja viestintäministeriön ohjauksessa, mutta ehdotus verovapaista kimppakyydeistä on kirjoittajien oma.