Maailman korkein tuuliruuvi kääntäisi katseet kohti Valkeakoskea

Tampere–Helsinki -moottoritien varteen suunniteltu tuuliruuvi nousisi sadan metrin korkeuteen. Maamerkin toivotaan houkuttelevan Valkeakoskelle uusia yrityksiä.

Kotimaa
Pystytuuliturbiini, havainnekuva.
Windside Oy

Kauas näkyvä erikoinen maamerkki, joka vielä tuottaisi sähköä äänettömästi ja saasteettomasti. Tämä olisi toteutuessaan Valkeakosken uuden teollisuusalueen helmi. Jutikkalan alueen kaava on saanut lain voiman, ja yritysten haalinta on jo alkanut.

Jutikkalan 300 hehtaarin alasta vajaa 60 hehtaaria on varattu teollisuustonteiksi ja 30 hehtaaria teollisuutta palveleville toiminnoille. Jo nyt alueen voi erottaa moottoritien varresta, koska metsä sen kohdalta on harvennettu.

– Metsäautotietä pitkin pääsee lähelle vaikka tontteja varaamaan, lupailee projektijohtaja Mikko Seppälä Valkeakosken kaupungilta.

Tuuliruuvi on eri kuin potkuriturbiini

Tuuliruuvi kestää vaikka sata vuotta, jos laakerit vain rasvataan.

Risto Joutsiniemi

Toisin kuin potkurivoimalat tuuliruuvi on äänetön. Lisäksi se hyödyntää purjehdusteknologiaa, jonka ansiosta energian talteenotto sujuu säällä kuin säällä, vakuuttaa toimitusjohtaja Risto Joutsiniemi Windside Oy:stä.

– Tuuliruuvi pystyy ottamaan energiaa talteen hyvällä hyötysuhteella myös hitaissa tuulissa. Turbiinia voidaan hyödyntää myös myrskyssä, koska sitä ei tarvitse pysäyttää toisin kuin potkurimyllyjä.

Tuuliruuvi voisi tuottaa kolmekin megawattia puhdasta energiaa. Rahaa ruuvin rakentamiseen voi mennä jopa 20 miljoonaa. Mutta pyöriessään se tuottaa sähköä ja siis rahaa.

– Tuuliruuvi kestää vaikka sata vuotta, jos laakerit vain rasvataan, vakuuttaa Joutsiniemi.

Kanadalainen rahoittaja on kiinnostunut hankkeesta. Tuuliruuveja on Pihtiputaalta viety maailmalle aina etelänapamannerta myöten – joskaan ei näin korkeana.

Isot rekat mahtuvat kääntymään

Jutikkalan alue on näytön paikka niin cleantech-henkiselle tuuliruuville kuin Valkeakosken teollisuusimagollekin. Mikko Seppälä on silminähden helppottunut, kun valituskierros on ohi. Nyt voi taas haalia yrityksiä paikalle.

– Osa niistä on samoja, jotka olivat kiinnostuneita jo ennen kuin valitukset pitkittivät aloittamista. Parisen vuotta tässä on jouduttu viivyttelemään, Seppälä toteaa.

Alue koostuu isoista tonteista.

– Se on hyvä logistiikan kannalta, koska myös isot rekat pääsevät kääntymään. Myös tuotantoon tarvittavat varastot voidaan pitää lähellä.

Jutikkala on kulttuurimaisemassa, mikä on Seppälän mukaan otettu huomioon kaavoituksessa.

Vaikka Jutikkalan aluetta rakentaessa ei bio-tekniikka ollutkaan lähtökohtana, on siitä tullut vahva sivujuonne. Seppälä osoittaa maan alla kulkevaa kaasujohtoa - ehkä siinäkin virtaa joku päivä kotimainen bio-kaasu.

Luvassa on cleantechiä ja kotimaista energiaa – siitähän tässä maassa puhutaan.