"Paljon puita, vähän ihmisiä" – Kiinalaiset uskovat suomalaisen luonnon ja luotettavuuden vetovoimaan

Suomi ja sen eri maakunnat haaveilevat kasvattavansa aasialaisturistien määrää. Esimerkiksi Kainuu on ilmoittanut tavoitteekseen kymmenkertaistaa aasialaismatkailijoiden määrän vuoteen 2030 mennessä. Kajaanilaistunut kiinalainen kertoo, mitkä ovat hänen mielestään Kainuun valtteja.

Kotimaa
Iloinen kiinalaistyttö.
Kiinalaistyttö Li Peijie kertoo isoveljensä Li Biaon avustuksella, millaista on elää Kainuussa. Ja mukavaahan se on, esimerkiksi ilma on hyvää ja ihmisiä on vähän. Video: Sini Salmirinne.

– Paljon puita, vähän ihmisiä, nauraa 10-vuotias tyttö kuvaillessaan Kainuuta.

Kiinalaistyttö Li Peijie on asunut Suomessa vasta vuoden, mutta hän on yhtä hymyä kysyttäessä, millainen uusi kotipaikka Kainuu on. Kaikki on tytön mielestä hyvää – opettaja, ruoka, matematiikka, ilma ja tietysti se, että perhe on yhdessä.

Li Peijien isoveli Li Biao on tullut edeltä, hän on asunut Suomessa jo 12 vuotta. Viimeiset kuusi vuotta Li Biao on viettänyt Kajaanissa. Hän pyörittää kaupungissa kiinalaisravintolaa.

Kajaanissa kiinalaista ravintolaa pyörittävä Li Biao seisoo ravintolansa keittiössä, taustalla tuttuja ja henkilökuntaa.
Li Biao ravintolansa keittiössä.Sini Salmirinne / Yle

– Kajaani on hyvä paikka, Li Biao nyökyttelee.

Kiinalaisravintolan keittiössä häärii omistajan lisäksi kiinalaissyntyinen kokki, muuta kiinalaista henkilökuntaa sekä piipahtamaan tulleita perheenjäseniä.

Tupa, perunamaa ja taivas

Li Biaon perhe on kotoisin Kiinan keskiosista, kaupungista, jossa asuu noin kaksi kertaa niin paljon väkeä kuin koko Suomessa. Muutos Kiinasta uuteen kotimaahan on siis ollut raju, mutta Li Biao uskoo, että Kainuun erilaisuus vetoaisi hyvin maakunnan haaveilemiin kiinalaisturisteihin.

Kiinalainen tulisi tänne lomallaan vain hengittämään tätä ilmaa.

Li Biao

Kainuun kuntarakenneselvityksessä matkailun kehittämiskohteena on Kiina. Tavoitteena on saada kiinalaiset liikkeelle, ja kymmenkertaistaa aasialaisten matkailijoiden yöpymiset vuoteen 2030 mennessä.

Li Biaon mielestä suomalaisten pitäisi osata markkinoida täällä itsestään selvää asiaa.

– Kiinassa ilma on niin huonoa. Kiinalainen turisti voisi minun mielestä kiinnostua hyvästä ilmasta. Kiinalainen tulisi tänne lomallaan vain hengittämään tätä ilmaa.

Myös perinteinen suomalainen kesäunelma voisi Li Biaon mielestä kelvata kiinalaisille.

– Laittakaa markkinointiin sellainen kuva, että aurinko paistaa. On hyvä ilma, aurinko paistaa, mökkipaikka, Li Biao miettii.

Hän on sitä mieltä, että kiinalaisturistit saattaisivat innostua myös kokeilemaan suomalaisa aktiviteetteja, kuten kalastamista, hiihtämistä tai jääkiekkoa.

Kokki valmistaa ruokaa kajaanilaisen kiinalaisravintolan keittössä, vieressä seisoo aterioiva kiinalaisnainen.
Sini Salmirinne / Yle

Ruoka on tietysti myös tärkeä osa lomaa.

– Suomessa kaikkeen voi luottaa. Kiinassa ei tarkisteta asioita niin paljon, esimerkiksi ravintoloissa voidaan käyttää likaista rasvaa. Suomessa pidetään huolta, että kaikki on terveellistä ja puhdasta, se on mielestäni hieno juttu.

– Uskon, että kiinalaisturisteille myös kannattaa tarjoilla oikeasti suomalaista ruoka. Ja tarjoilla se, asetella lautaselle vähän hienommin. Suomalainen maustaminen on kyllä tosi hyvää. Yksi työntekijäni on suomalainen, ja hän välillä tekee suomalaista ruokaa niin että minäkin pääsen maistamaan. Esimerkiksi kaalipiirakka on todella hyvää. Kiinalainen kyllä syö melkein kaiken, Li Biao nauraa.