Upeat otokset pohjoisen matkailukohteista lumoavat – katso panoraamakuvat

Ylä-Kainuun matkailua markkinoidaan panoraamakuvien ja videoiden avustuksella. Ulkomaalaiset on otettu videoissa huomioon, sillä osa videoista on tekstitetty muun muassa englanniksi, vietnamiksi ja venäjäksi.

talous
Hiljainen kansa Suomussalmella.
Kuvakaappaus panoraamakuvasta

Hyrynsalmen ja Suomussalmen matkailukohteista ja -yrityksistä on tehty ainutlaatuisia panoraamakuvia ja videoita paikallisten yrittäjien käytettäväksi. Yli 60 panoraamakuvaa ja yli 30 videota esittelevät alueen luontoa, tapahtumia, aktiviteetteja ja palveluja Hossasta Ukkohallaan.

– Sähköisessä markkinoinnissa videot ja kuvat ovat olennainen osa. Niillä pystytään esittämään esimerkiksi millaisia tapahtumia on tarjolla, Ylä-Kainuun matkailun kehittämishankkeen projektipäällikkö Esa Järvenoja Kajaanin ammattikorkeakoulusta kertoo.

Yritykset voivat hyödyntää markkinoinnissaan panoraamakuvia ja videoita joko laittamalla tai linkittämällä niitä omille verkkosivuilleen. Lisäksi yritykset pystyvät jakamaan kuvia ja videoita sosiaalisessa mediassa.

Osoitteesta www.matkallakainuussa.fi (siirryt toiseen palveluun) löytyvät Ylä-Kainuussa otetut panoraamakuvat.

Tekstitys vietnamiksi

Kuvat ja videot on tuotettu Kajaanin ammattikorkeakoulun hallinnoimalle Ylä-Kainuun matkailun kehittämishankkeelle. Tekijöinä ovat Maailmasta Oy ja yrityksen alihankkija. Panoraamakuvia otettiin esimerkiksi kopterin avulla ilmasta ja niistä ensimmäiset napattiin viime heinäkuussa. Vapun tienoilla koko materiaali julkaistiin.

– Periaatteessa tämän voisi laajentaa koskemaan koko Kainuuta. Toivon kuitenkin, että verkkosivuille laitetut videot ja kuvat jäisivät elämään, hankkeen projektipäällikkö Esa Järvenoja huomauttaa.

Sähköisessä markkinoinnissa videot ja kuvat ovat olennainen osa.

Esa Järvenoja

Osa videoista on tekstitetty englanniksi, saksaksi, ranskaksi, venäjäksi ja vietnamiksi.

– Vietnam tuli mukaan siksi, että meillä ammattikorkeakoululla on kansainvälisiä opiskelijoita. Yhden heidän projektinsa yhteydessä teetätin harjoitustyönä tekstitykset. Vietnam on kasvava talousmaa, Järvenoja toteaa.

Ylä-Kainuun matkailun kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää ja rakentaa yhteistyötä yli kuntarajojen sekä edistää alueen matkailuyritysten sähköistä näkyvyyttä ja markkinointia.

Hanketta rahoitti Kainuun liitto. Yksityisrahoituksesta vastasivat Hyrynsalmen ja Suomussalmen kunnat, Kajaanin ammattikorkeakoulu ja mukana olleet 30 yritystä.