VW-konsernin maahantuoja moottoriongelmista: Olemme avoimesti tiedottaneet asiakkaitamme

Audin-, Seatin- ja Volkswagenin maahantuoja VV-Auto Group kiistää, että se olisi kieltäytynyt antamasta tietoa TSI-moottoreiden ongelmista. Maahantuoja kertoo tiedottavansa avoimesti niistä asioista, joista se tiedottaa.

tekniikka
VW TSI
Petteri Sopanen / Yle

Jo pitkään julkisuudessa olleissa tapauksissa on kyse VW-konsernin jakoketjulla varustettujen 1,2- sekä 1,4 -litraisten TSI-moottoreiden nopeasta kulumisesta. Kohua on ollut myös myös 1,8 ja 2,0 -litraisten moottoreiden suuresta öljynkulutuksesta, joka vaivaa ennen kaikkea Audin vuosimallien 2009-11 TFSI-moottoreita.

VV-Auto Groupin huoltopäällikkö Jukka Tirkkonen sanoo, että väitteet ongelmien huonosta tiedottamisesta eivät pidä paikkansa. Yhtiö on Tirkkosen mukaan tiedottanut asiakkaitaan ensimmäisen kerran asiasta jo puolitoista vuotta sitten.

– Varmasti aina kaikessa toiminnassa on kehitettävää, mutta olemme avoimesti tiedottaneet asiakkaitamme.

Edelleenkään maahantuojalta ei saa tietoa, kuinka montaa TSI-moottorista autoa ongelmat ovat Suomessa vaivanneet. Se tiedetään, että jakoketjulla varustettuja Audeja, Seateja ja Volkswageneita on meillä liikenteessä noin 50 000. Tämän päälle tulevat vielä Skodat, joilla on oma maahantuoja.

Ylelle on korjaamoilta annettu arvioita, joiden mukaan jakoketjuun, ketjunkiristimeen ja nokka-akselin säätimeen liittyviä vikoja saattaisi olla ollut lähes joka kolmannessa vuosien 2007-2011 TSI-moottorissa.

Maahantuoja ei vahvista eikä kumoa väitettä. Ehjiä moottoreita on joka tapauksessa rikkoutuneita enemmän.

– Ei meillä ole siihen mitään lisättävää, VV-Auto Groupin huoltopäällikkö Jukka Tirkkonen sanoo.

Maahantuoja kehottaa epäilijöitä kääntymään jälleenmyyjän puoleen

Maahantuoja muistuttaa, että se ei ole saanut kuluttajariitalautakunnalta jakoketjuongelmista moitteita.

VV-Auton Groupin Tirkkonen myöntää kuitenkin, että pitkän ajan kuluessa on mahdollista, että vastaantulot korjauksissa ovat muuttuneet. Se voisi tarkoittaa, että aikaisemmin tehtyjen korjauksien asiakkaan maksama omavastuuosuus on saattanut olla toinen kuin, jos sama korjaus suoritettaisiin nyt.

– Mikäli on yhtään epäilystä, että asiakasta on kohdeltu väärin, niin yhteys jälleenmyyjään. Jälleenmyyjä tarkistaa tapauksen ja onko se hoidettu asiallisesti, Tirkkonen toteaa.

Maahantuoja ei ota kantaa Audi-miehen mielenosoitukseen

Turkulaisen Tero Salosen ajamaa mahdollista ryhmäkannetta VV-Auto Groupia vastaan maahantuoja ei kommentoi. Maahantuojan viestinnän mukaan kyseessä on asiakkaan ja jälleenmyyjän välinen yksityisasia. Salosen autossa ongelmia ei aiheuta venyvä jakoketju, vaan männänrenkaat. Moottoriöljyä kuluu valtavia määriä.

Tero Salosen mukaan autoliikkeet hyljeksivät tiettyjä VW-konsernin ongelmaisia automalleja, eikä Salosen öljyä kuluttava Audi A5 ole sen vuoksi kelvannut vaihdossa.

VV-Auto Group toivottaa kuitenkin myös Salosen ja kohtalontovereiden Audit sekä jakoketjulliset TSI-autot tervetulleiksi vaihtoautoiksi.

– Suomen Volkswagen-verkosto ottaa mielellään nämä autot vastaan ja maksaa niistä normaalin hinnan, VV-Auto Groupin Jukka Tirkkonen lupaa.

Maahantuoja haluaa vielä selventää, että mikäli autot on huollettu valmistajan ilmoittaman huolto-ohjelman mukaan jälleenmyyjät kantavat vastuunsa. Esimerkiksi Audin öljynkulutus saa olla 0,5 litraa tuhannella kilometrillä. Mikäli kulutus on tätä suurempaa, autossa katsotaan olevan vikaa.

– Asiakkailla ei ole mitään hätää. Mikäli ongelma ilmenee, se pystytään varmasti hoitamaan asiallisesti, Tirkkonen toteaa.

Maahantuoja ei kuitenkaan öjyä kuluttavien Audienkaan kohdalla osaa kertoa, montaako autoa ongelma on Suomessa tähän saakka vaivannut.