Suomalaispurjehtija pidätettynä kaksi viikkoa Siperiassa – pois maasta tullipäällikön "virheen" avulla

Veli Kärkkäinen kiersi Pohjoisnavan Lena-veneellään ensimmäisenä suomalaisena. Tuulet ja jäät olivat miehistölle yllättävän suosiollisia, venäläinen byrokratia tuotti enemmän päänvaivaa. Matkalla Kärkkäinen pääsi myös seuraamaan läheltä arktista luontoa ja Alaskassa harjoitettavaa öljynporausta.

Kotimaa
Veli Kärkkäinen kiersi Pohjoisnavan Lena-veneellään Koillisväylän kautta
Veli Kärkkäinen kiersi Pohjoisnavan Lena-veneellään Koillisväylän kautta.Valtteri Kykkänen / Yle

Rantasalmelaisen Veli Kärkkäisen vuosia kestänyt purjehdusmatka on kääntymässä loppusuoralle. Pohjoisnavan ensimmäisenä suomalaisena kiertänyt Kärkkäinen pysähtyi toukokuun lopussa Kotkassa, mutta Lena-veneen matka tulee päättymään kotisatamaan Haukiveden Lemmikinniemeen.

Vuodesta 2011 lähtien Kärkkäinen kiersi miehistöineen Pohjoisnavan Koillis- ja Luoteisväylien kautta. Matkaa tehtiin tutkimusmatkailija A. E. Nordenskiöldin reittejä pitkin. Lena talvehti eri paikoissa ja jäiden lähdettyä matkaa jatkettiin.

– Isoja vaikeuksia ei kuitenkaan ollut, vaan olimme aika onnekkaita. Jäiden ja tuulten suhteen pääsimme vähän kuin koira veräjästä. Jääkentät sulkeutuivat, mutta aina sieltä löytyi paikka josta pääsimme läpi. Varauduin paljon pahempaan, kertoo Kärkkäinen.

Grönlannista Veli Kärkkäinen jatkoi yksin Portugaliin. Tämän jälkeen matka jatkui vielä Kyprokselle. Kotkaan Kärkkäinen saapui vaimonsa kanssa Virosta.

Vääntöä byrokratian kanssa

Ilmaston lämpenemisen myötä Koillisväylä on auki entistä pidempään, joka avaa uusia mahdollisuuksia kauppamerenkulun lisäksi myös huviveneilijöille. Venäjä on helpottanut ulkomaalaisten liikkumista sisävesillään, mutta hankalia tilanteita byrokratian kanssa oli paljon.

Jäämeren lisäksi Kärkkäinen purjehti myös Lena-joella Siperiassa. Matka jokea pitkin Tiksistä Jakutskiin sujui vielä hyvin, mutta paluu osoittautui hankalammiksi.

– Karkasimme ilman tarvittavia lupia ja jouduimme pidätetyiksi pariksi viikoksi satamaan. Lisäksi Venäjältä poistuessa selvisi, että Lena oli ollut vuoden luvatta maassa. Viranomaiset halusivat siitä verottaa. Inhimillinen tullipäällikkö teki kuitenkin virkavirheen ja pääsimme Alaskan puolelle.

Pohjoisen Jäämeren luonto ja eläimistö ovat Kärkkäisen mukaan ainutlaatuisia. Lintujen lisäksi alueella on jääkarhuja, mursuja ja hylkeitä. Mieleenpainuvaa oli myös valoisuus kesällä. Kokenut purjehtija aikoo vetää henkeä muutaman vuoden, mutta haaveissa on palata vielä Huippuvuorille ja Grönlantiin vielä joskus.

Öljynporaus ristiriitainen kysymys

Öljynporaus arktisilla alueilla on yksi viime aikojen kuohuttavimmista ympäristökysymyksistä Suomessa. Lisäkierroksia keskusteluun tuo suomalaisten monitoimimurtajien osallistuminen Shellin öljy- ja kaasuetsintöihin Alaskan pohjoispuolella.

Shellin öljynporaus oli hetken keskeytynyt, mutta tänä keväänä Yhdysvaltain viranomaiset sallivat poraukset arktisilla merialueilla.

Veli Kärkkäinen ei suoraan tuomitse porauksia, mutta pitää sitä ongelmallisena paikallisen luonnon kannalta. Porauksia hän pääsi todistamaan lähietäisyydeltä Alaskassa.

– Yllätyin siitä, miten paljon öljynporauslauttoja ja tehtaita oli sadan mailin matkalla. Se on ikävää mursujen ja jääkarhujen kannalta, sillä ne joutuvat pakenemaan muualle. Siellä oli menossa aivopesu paikallisten asukkaiden käännyttämiseksi ja heille järjestettiin juhlia yhtiöiden taholta.